עסקאות טיעון במשפט הפלילי

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

מרביתם המוחלט של התיקים במדינת ישראל מסתיימים עוד לפני שהתחילו. במילים אחרות, הם מסתיימים בחתימה על עסקת טיעון עוד בטרם התחיל שלב ההוכחות במשפט. לשם המחשה, ממחקר שממצאיו פורסמו בשנת 2009 עולה כי בבתי המשפט המחוזיים במדינת ישראל עמד שיעור עסקאות הטיעון על 77%. אחוז גבוה לכל הדעות. במאמר שלפניכם ננסה לעמוד על הסיבות שהובילו לתופעה מרתקת זו וגם על היתרונות – והחסרונות הטמונים בה.

מהי למעשה עסקת טיעון?

עסקת טיעון היא למעשה הסדר בין רשות התביעה (הפרקליטות) לבין הנאשם. במסגרת ההסדר מגיעים הצדדים לסיכום לפיו הנאשם יודה בחלק מהעבירות המיוחסות לו ו\או בעבירות אחרות הנחשבות לפחות חמורות – וזאת מבלי לנהל דיוני הוכחות בבית המשפט. בנוסף וברוב המקרים, במהלך המגעים על עסקת הטיעון מגיעים פרקליטיו של החשוד להסכם בדבר העונש שיוטל על מרשם. על פי רוב מדובר על עונש קל יותר מזה שיכול היה לפסוק בית המשפט במקרה ודיוני ההוכחות היו מתקיימים. ברגע שהצדדים חותמים על ההסכם מובא המסמך לבית המשפט שרשאי לאשרו אך גם לדחותו – וזאת במקרים בהם סבור השופט כי ההסכם אינו עומד בתנאי הסבירות. 

מדוע נחתמות עסקאות טיעון?

כל עסקאות הטיעון שנחתמות (למעט חריגים יוצאי דופן) הן למעשה פועל יוצא של שלושה מרכיבים המשלימים זה את זה: מחד, פעמים רבות מגיעים תובעי הפרקליטות למסקנה כי אם יגיע התיק שבאחריותם למשפט – יתכן ויקח זמן ארוך ויקר מאוד להביא את המואשם להרשעה. לכן, במידה והמואשם מוכן להודות בביצוע העבירות, הפרקליטות לעיתים מאפשרת את תיקון כתב האישום לנסיבות המקרה כמו שהנאשם מוכן להודות בהן. מאידך, הנאשם עצמו מגיע למסקנה כי ניהולו של הליך הוכחות מתמשך עלול לפגוע בו הן ברמה הכלכלית, הן בזו התדמיתית והן במבחן התוצאה. לכן, הוא ייטה לחתום על ההסכם במסגרתו יושת עליו כאמור עונש קל יותר מהמצופה וזאת בנוסף לשינוי אפשרי בסעיפי האישום. לבסוף, בית המשפט צפוי לעודד את הצדדים להגיע לעסקת טיעון על מנת לחסוך זמן שיפוטי שעיקרו בניסיון להקל ולו במעט על עומס התיקים הגדול בבתי המשפט השונים. 

מהם היתרונות של עסקת הטיעון?

מבחינתו של הנאשם החתימה על הסכם הטיעון עשוייה לזרז את חזרתו לשגרת החיים שאפיינה אותו בטרם מצא את עצמו בנסיבות שהובילו לעסקה. עסקת הטיעון תחסוך ממנו את ההתעסקות היומיומית בתיק (ואת הלחצים הפיזיים והפסיכולוגיים הכרוכים בכך) ואת החשש המתמיד מפני העונש הקשה אותו עלול להטיל בית המשפט. הסכמה לתנאים שיוצבו על ידי הפרקליטות יאפשרו לו לשקם את תדמיתו בהקדם וזאת כמובן בנוסף לחיסכון בזמן ובכסף – שני שיקולים שגם עליהם ראוי לתת את הדעת.

יתרון נוסף של עסקת הטיעון, הוא בכך שזהו שיקול להקלה בעונש. העובדה שהנאשם מודה, לוקח אחריות על מעשיו וחוסך זמן שיפוטי מיותר בניהול הוכחות – נזקפת לזכותו.

מהם החסרונות של עסקת הטיעון?

איך שלא נסתכל על זה עסקת הטיעון הינה בבחינת סיכון משום שכל חתימה על עסקה תגרור אחריה בהכרח עונש כלשהו, בעוד שההליך המשפטי עשוי להסתיים בזיכויו המוחלט של הנאשם. במקרה כזה ברור כי ההחלטה הסופית נתונה אך ורק בידו של הנאשם שחייב להחליט האם ברצונו להילחם על חפותו או שמא יעדיף למזער את הנזקים עד למינימום האפשרי.

הדבר החשוב ביותר שעליכם לזכור הוא שאתם לא לבד. כל המגעים מול הפרקליטות בנוגע לעסקת הטיעון מתנהלות אך ורק באמצעות עורך הדין שלכם. ככל שעורך הדין שתשכרו יהיה מנוסה יותר ובקיא ביותר ברזי הזירה הפלילית כך הסיכוי שתשיגו את התוצאה המיוחלת מבחינתכם – יגדל. במילים אחרות, ישנה חשיבות גדולה לעורך הדין שאת שירותיו תשכרו משום שהניסיון וההתמחות במקרים דומים הם מרכיבים שערכם לא יסולא בפז.

עדכונים נוספים