אי הפללה בקנאביס – מה המשמעויות המשפטיות בעקבות המדיניות החדשה?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
קנאביס לשימוש עצמי

הודעתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן בשבוע שעבר על תמיכתו במדיניות החדשה של אי – הפללה כלפי משתמשי הקנאביס עוררה דיון ציבורי רב. הודעתו של ארדן התייחסה למקרים של עישון במרחב הציבורי בלבד, ואינה תקפה במקרים של עישון בבית פרטי או במקרים של צריכת קנאביס רפואי באישור.

משתמשי קנאביס
ההודעה על אי הפללה מסמנת שינוי גישה בקרב גורמי אכיפת החוק במדינת ישראל ולכן גם המשמעויות המשפטיות בכל הנוגע לעישון קנאביס מסיבות חברתיות ולא רפואיות בעקבות המדיניות החדשה של ארדן הן מהותיות.

ההערכות במדינת ישראל הן שכ – 10% מהאוכלוסייה עישנה קנאביס לפחות פעם אחת. עו"ד פלילי שרון נהרי סיפר לדה – מארקר כי "בגלל הגדר שבין ישראל למצרים, כבר אין כמעט הברחות – כולם מגדלים את הקנאביס בעצמם. לקנאביס בשוק החברתי יש כמה מקורות, ביניהם: גידול ביתי וזליגה של קנאביס רפואי."

מה ההבדל בין גידול ביתי והחזקת מריחואנה לשימוש עצמי?

ההבדל המהותי בין גידול ביתי והחזקת מריחואנה לשימוש עצמי הוא בראש ובראשונה בהשלכות המשפטיות. עד הודעתו של השר ארדן בנושא אי ההפללה למשתמשי קנאביס, העונש על החזקת מריחואנה לשימוש עצמי יכול היה להגיע עד ל-7 שנות מאסר ועל גידול ביתי לעומת זאת, העונש יכול היה להגיע עד ל-20 שנה.

עו"ד פלילי שרון נהרי מסביר כי הרבה פעמים מדובר באנשים נורמטיביים וצעירים ללא עבר פלילי, שהוגש נגדם כתב אישום על עבירות סמים ובדרך כלל מסתיים בסגירת התיק לפני כתב האישום, או בהליך של אי – הרשעה, זאת מכיוון שבית המשפט מעדיף את האינטרס השיקומי לכן בלא מעט מקרים גוזרים על המואשם עבודות שירות או סוגרים את התיק לפני שמתחיל ההליך המשפטי.

איך להתנהג במקרה של מעצר על גידול מריחואנה?

עו"ד שרון נהרי ממליץ במקרים כאלו להתייעץ עם עורך דין המתמחה בפלילים. מדיניות אי ההפללה של ארדן אומנם מתייחסת למרחב הציבורי בלבד, אך גידול מריחואנה באופן ביתי הוא עדיין עבירה על החוק. למרות זאת, אם מדובר בעבירה ראשונה ובכמות קנאביס קטנה ועל מספר שתילים בודדים ניתן להגיע להסדר עם בית המשפט לסגור את התיק בהליך של אי – הרשעה כדי לא לפגוע בעתידו של הנאשם.

"ברשויות התביעה השונות במדינת ישראל נידונה לאחרונה מדיניות שמטרתה להקל על משתמשי הקנאביס", מסביר נהרי, "לרוב המשטרה מגישה כתב אישום כשמדובר על גידול מריחואנה בתנאים של מעבדות לא ביתיות ובהיקף רחב".

 

עדכונים נוספים