דיני הסגרה – פרשת דריסת לי זייתוני

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בבוקר שישי האחרון, 16.9.2011, דרס לפי החשד, קלוד איזיק, את לי זיתוני. לאחר התאונה, ברח קלוד מן המקום, ארז את חפציו וברח מן הארץ בחזר לצרפת יחד עם משפחתו, כאשר הוא משאיר אחריו את בתו התינוקת יחד עם המטפלת בארץ. בשיחות שניהלו עמו ממקום מחבואו גופי תקשורת וביטחון, אמר קלוד כי איננו בטוח כי יסגיר את עצמו לישראל.

כאשר נשאל מדוע ברח ענה קלוד: "זה חשוב שכולם יידעו למה ברחנו. לא ברחנו בכוונה שלא רוצים להיות איתם, לא, ברחנו כשהתחלנו לפחד. אנחנו צרפתים, לא ישראלים, אז באותו מקום, חשבנו שאנחנו נקבל שמה 20 שנה. אם אני היום חוזר לישראל, ככה היום – 20 שנה אני אקבל בבית סוהר, אני יודע את זה". כשנשאל אם הוא מתכוון לשוב לישראל, ענה: "את האמת, אני לא יודע".

צפו בראיון הבלעדי שאיזיק נתן לחדשות ערוץ 10 ממקום הימלטו

על פי דיני הסגרה, האם יוסגר הדורס לישראל?

לא בטוח. בין ישראל לצרפת אין הסכם הסגרה פורמלי, למעט אמנת הסגרה כוללנית. למרות שאין הסכם הסגרה, ניתן לבקשה הסכמה ג'נטלמנית (הסגרת אד הוק) לפי מקרה ספציפי ואז יתכן שצרפת תשתף פעולה ותיאות להיענות לבקשת ההסגרה. השגריר הצרפתי בישראל כבר הבטיח כי ממשלתו תעשה ככל שביכולתה לתפוס את החשוד ולהביאו לדין מהר ככל הניתן. בינתיים הועברו לצרפת פרטי החקירה דרך האינטרפול והנספח הצרפתי לענייני בטחון פנים נמצא בקשר ישיר מול ישראל.

לכשיתפס, על פי החוק – החשוד יכול לנהל מאבק משפטי בבקשת ההסגרה. צרפת תצטרך להוכיח ראיות לכאורה שהחשוד ביצע את העבירה (במקרה הנוכחי ישנה גם הודאה במעשה), ובאם ישתכנע בית המשפט הצרפתי, יוכל להסגיר את החשוד לישראל ומשפטו יתנהל בארץ.

במידה ויורשע, מה יהיה עונשו ואיפה הוא ירצה אותו?

על פי אמנת ההסגרה, לאחר המשפט בישראל, במידה ויורשע, יוכל לחזור הנאשם, לרצות את עונשו בצרפת.  אשתו של החשוד חזרה לפני יומיים לארץ בכדי לטפל בביתם התינוקת, אך למרות שהיא שוהה בארץ, בניגוד לחלק מהקולות שנשמעים מן הציבור, אין באפשרותה של מדינת ישראל להשתמש בה ובביתה כקלף מיקוח להסגרתו של איזיק.

לאחר שיתפס איזיק, במידה ואכן ישפט, עובדת ההפקרה של לי זיתוני לאחר התאונה ונוסף על כך – הבריחה מהארץ, אלו עשויות לגרום להחמרת עונשו של איזיק.

פוסטים נוספים בנושא דיני הסגרה:

עדכונים נוספים