השימוע הוא חשוב ומבורך, הן לפרקליטות והן לחשוד

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

הנושא של שימוע נמצא הרבה בכותרות לאחרונה בהקשר של פרשות ראש הממשלה נתניהו השונות והבחירות הקרובות לכנסת. השיח התקשורתי בנושא רועש מאד, למשל בנוגע למועד קיום השימוע שנקבע לנתניהו, אשר לפי הפרשנים הפוליטיים, גרם לנתניהו להקדים את קיום הבחירות. בתיק 2000 למשל, ארנון (נוני) מוזס, שותפו לדבר עבירה של נתניהו לכאורה, כבר החל בהליך השימוע שלו, ובקרוב יחל גם שאול אלוביץ'  החשוד בתיק 4000. אולם מהו בדיוק הליך השימוע?

בטרם הגשת כתב אישום, החשוד נהנה מזכות לשימוע. מדובר בזכותו של החשוד, בטרם יהפוך לנאשם, להעלות טענות בפני הפרקליטות ולשכנע אותה שלא להגיש כתב אישום בעבירה או בעבירות בהן הוא מוחשד. הפרקטיקה הזו החלה בתיקים של אישי ציבור ולאחר מכן נכנסה לחוק כחובת יידוע בחוק סדר הדין הפלילי, וכיום קיימת בכל עבירות הפשע (עבירות שעונש המאסר המירבי שלהן הוא למעלה משלוש שנים). כיום בחוק ישנה גם חובת יידוע לחשודים על העברת החומר מהרשות החוקרת לפרקליטות. בפועל, בתיקי שחיתות ציבורית ותיקים גדולים, שולחים מכתב שלשונו "נשקלת הגשת כתב אישום, מוזמן להגיש טענותיו בעניין", מעין שעטנז בין שימוע ליידוע.

הגשת כתב אישום הוא צעד משמעותי, ולא פשוט לחזור ממנו, לכן יש מידה רבה של חוכמה ויעילות בקיום שימוע לחשוד, כך שיש לו הזדמנות להעלות את טענותיו עוד לפני הגשת כתב האישום, ורבים המקרים בהם יש לו השפעה. השימוע מאד משמעותי, חושף דברים, יכול לשנות את התמונה (למשל פרשת צבי בר – אחד החשודים הפך לעד מדינה ויצא מכתב האישום בעקבות דברים שאמר בשימוע).

כיצד נעשה הליך שימוע?

הליך שימוע נעשה על ידי צילום ליבת עיקר חומר הראיות הנדרש לשימוע (להבדיל מקבלת כל חומר הראיות הכולל), הגעה לפרקליטות וניסיון לשכנע את הפרקליט המנהל מדוע להימנע מהגשת כתב אישום. בתיק 2000 למשל, נוני מוזס ינסה לשכנע את הפרקליטות מדוע הדין ודברים שניהל עם נתניהו בשיחות פרטיות שהן נשואות האישום, אינם עולים כדי עבירה פלילית. כלומר, מוזס לא צפוי להעלות ראיות לחפותו שאין בידי הפרקליטות, ובעצם לא יהיה ויכוח על העובדות היבשות. הוויכוח הוא על הפרשנות המשפטית שיש לייחס להן, ומוזס יטען שאין לייחס משמעות פלילית לדברים, למשל בטענה ששיח בין עורך עיתון לפוליטיקאים בכירים הוא מקובל ואפשרי בחברה מתוקנת, ולא עולה כדי עבירה פלילית.

שימוע מהווה לעתים דילמה לסנגור: מצד אחד יכול לחשוף את קלפי ההגנה, מצד שני, ההליך יכול להסתיים לטובת החשוד, ולסגור תיק בטרם הוגש כתב אישום (כפי שקרה למשל בתיק חברות הקש של אביגדור ליברמן). לאחרונה קיימנו שימועים במספר תיקי שחיתות והלבנת הון, תיקים שנחקרו ביאחב"ל וביאל"כ. מניסיוני האישי, שימוע הוא הליך מבורך ומאפשר במקרים רבים ביטול כתב אישום או ריכוך שלו, על ידי הורדת דרגת חומרת העבירות או הורדת סעיפי אישום מכתב האישום.

 

 

עדכונים נוספים