מדוע חוק המזומן פוגע בעורכי דין באופן מיוחד?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

"חוק המזומן", שמו המקוצר של "החוק לצמצום השימוש במזומן, תשע"ח-2018", נועד להגביל את השימוש במזומן בישראל, על ידי הטלת אחריות גם על מקבל התשלום במזומן במידה ויעבור על סעיפי החוק. החוק מטיל מגבלות שונות על השימוש במזומן, למשל בעסקאות עם עוסק בסכום שמעל 11,000 שקל – אפשר לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 11,000 שקל, לפי הנמוך ביניהם. לאחרונה התפרסם בדה מרקר כי שרת המשפטים לשעבר (ואולי אף בעתיד?), איילת שקד, מעוניינת לקדם החרגה של עורכי דין מחוק המזומן. היוזמה של שקד קיבלה ביקורת קשה בדה מרקר, בהיותה מקדמת "פשיעה כלכלית". אני סבור לעומת זאת, כי מדובר במצב מורכב הרבה יותר, ולא הכל תמיד שחור ולבן.

מדוע נוסד חוק המזומן?

לפי הערכות של מומחים בתחום כ-20% מהפעילות הכלכלית במדינת ישראל מבוצעת ב"שחור", כלומר כסף שניתן במזומן, ללא חשבונית וקבלה, כאשר על העסקה לא משולם מס ואף לא ברור מה מקור הכספים או מטרת התשלום. הדבר נעשה משום שכסף מזומן הוא כסף "אנונימי" – כלומר קשה להתחקות אחריו ולאתר את זהות המשתמשים בו (בניגוד לשיק או אשראי, שם ברור מהיכן יצא הכסף ולאן הוא הלך). לאור האנונימיות שהמזומן מאפשר, תשלום במזומן הוא אמצעי אידיאלי להעלמת מס, וחוק המזומן בעצם נועד להילחם בתופעה הזאת.

אכן, תשלום במזומן הוא בעייתי. אולם יתכן שתחולתו של החוק הינה רחבה מדי: למעשה, חוק המזומן הוא בבחינת צעד לעבר יעד סופי שהוא הכחדת השימוש במזומן כליל. אולם צעד שכזה יפגע דווקא בחלשים בחברה, לא בחזקים. למה הכוונה? עשירים וחזקים, יודעים לתכנן את המיסים שלהם, כך שממילא לא יחובו בתשלומי מס גבוהים. במקרים רבים, אין להם צורך לשלם במזומן כדי להעלים מס (גוגל באופן מפורסם משלמת פחות מס ישיר בארה"ב מדוכן נקניקיות ברחוב). בשכבות החלשות לעומת זאת, תלויים הרבה יותר בקיומו של המזומן והשימוש בו. אנשים שמוטלות הגבלות על חשבון הבנק שלהם, אנשים המתקיימים מתרומות, פושטי רגל, אנשים עם רקע כלכלי וחברתי חלש, מתנהלים פעמים רבות ללא חשבון בנק מסודר, ותלויים במזומן לניהול חייהם.

מה מיוחד בעורכי דין?

עורכי דין ורואי חשבון, מאופיינים בכך שפעמים רבות מטפלים בלקוחות אשר נוהגים לשלם במזומן. עורכי דין מייצגים לקוחות מכל השכבות באוכלוסייה. אמנם הם מייצגים לעתים לקוחות עמידים בעבירות צווארון לבן, אולם לא אחת מייצגים דווקא את החלכאים והנדכאים של החברה, בין אם מדובר בפושטי רגל, חייבים מוגבלים בבנק ואף אם מדובר באנשים מרקע סוציו-אקונומי נמוך שנקלעו לפשיעה. במקרים רבים, אותם עורכי דין מקבלים את שכ"ט כולו או בחלקו בתשלום במזומן. אם לא תהיה לאותם אנשים אפשרות לשלם במזומן, למעשה תימנע מהם האפשרות לקבל ייצוג משפטי, שהיא זכות חזקה וחשובה במשפט במדינה דמוקרטית (למען הסר ספק: אין הכוונה לקבלת תשלום ללא חשבונית. כמובן שעורכי דין יוציאו חשבונית כדבעי, וכך למעשה המדינה אף תרוויח מסים מן ההקלה הזאת).

 

 

עדכונים נוספים