חשד לפגיעת אם בפעוטה: חובת הדיווח לפי החוק

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
אלימות

תושבת קריית גת חשודה כי פגעה בבתה בת השנה, פגיעה שהובילה למספר שברים ברגליה. האישה הגיעה לבי"ח ברזילי באשקלון עם הפעוטה, והרופאים אבחנו שברים בעצם השוק שלה.

אנשי הצוות בבית החולים עדכנו את המשטרה על הפגיעה בפעוטה, וזו פתחה בחקירה. בסופו של דבר נעצרה האם, שטענה כי היא לא פגעה בפעוטה. טענתה הייתה שהיא נפלה תוך כדי משחק בשטח הבית. הבת הועברה לטיפול מטעם רשויות הרווחה, בזמן שמעצרה של האם הוארך.

לרופאים קיימת חובת דיווח על חשד לעבירה בקטין

 

במקרים שבהם נתקלים אנשי צוות רפואי במקרים מן הסוג הזה וחושדים כי נעברה עבירה על הקטין או חסר הישע, עליהם לדווח על כך. באופן כללי, קיימת חובת דיווח על כל אדם שיש לו יסוד סביר לחשוב כי נעברה עבירה בקטין או בחסר ישע. חובה זו מעוגנת בסעיף 368ד לחוק העונשין.

לרופאים ולאחיות הוקצה בחוק סעיף מיוחד 368ד(ב) המציין את אותם בעלי המקצוע אשר באים בדרך כלל במגע עם קטינים במסגרת תפקידם. החוק מחייב את אותם בעלי התפקידים, ביניהם רופאים, אחים ואחיות בבי"ח, עובדי חינוך, עובדים סוציאליים וכן אנשי צוות במעון או בכל מוסד בו שוכן קטין, לדווח אם התעורר אצלם חשד סביר כי קטין שהגיע לטיפולם או לחזקתם, הנו מושא להתעללות.

מהו חשד סביר?

בדרך כלל, עו"ד פלילי נתקל לצערנו במהלך עבודתו במקרים של התעללות בקטינים. הפרקטיקה מלמדת כי רופאים שלמרפאתם מגיע קטין חבול, בדרך כלל יערכו שאלון קצר להורים או לאחראי על הקטין על הרקע לאותן חבלות, ובהתאם לתשובה יבססו את חשדם. כמו כן, ישנם מקרים שבהם החשד מתעורר רק לאחר שהקטין מגיע מספר פעמים לקבלת טיפול. החוק מחייב את המדווח להעביר את הדיווח לעובד סוציאלי שמונה על פי החוק, או למשטרה.

אלימות במשפחהברגע שהמשטרה מקבלת את הדיווח, היא מעבירה את המידע לעובד סוציאלי שמונה על פי החוק לטפל בדיווחים מהסוג הזה. הסיבה היא שלעתים דיווחים כאלו אינם מבוססים דיים ויש צורך בבחינת הטענות ובבדיקתן, כמו גם הבנת הרקע, לפני פתיחה בחקירה. העובד הסוציאלי הבוחן את המקרה יעביר למשטרה חוות דעת ובה המלצה אם לפעול בנושא ולפתוח בחקירה, או לא. למשטרה אגב, אסור לפעול בטרם המלצת העובד הסוציאלי, אלא אם מדובר במקרה דחוף שאינו סובל דיחוי – ראו סעיפים 368ד(ה),(ו),(ז). ברגע שהמשטרה נכנסת לפעולה, מתבצעת חקירה לחשודים בעבירה.

האם להורה מותר לשהות בקרבת הקטין?

ברגע שמתגלה חשד להתעללות בקטין על ידי הוריו והחשד דווח לעובד הסוציאלי, העובד הסוציאלי יכול לפעול להרחקת הגורם החשוד בהתעללות בקטין בטרם חקירה על ידי המשטרה, אם הדבר נחוץ, על ידי משרד הרווחה ובהתאם לחוקים ולתקנות.

מצבים אלו מורכבים ונוגעים רבות בדיני משפחה, שכן לצורך הרחקת קטין מהוריו יש לקבל צו הרחקה מבית המשפט לענייני משפחה או מבית המשפט לנוער, המטפל אף הוא בקטינים חסרי ישע ובמקרי סעד. על אף האפשרות שהמקרה יכול להוביל לאישום פלילי בסופו של דבר, זהו הליך המתקיים בליווי לשכת הרווחה והגורמים הסוציאליים (הרחקת ההורים החשודים היא פעולה שננקטת בייעוצו של העובד הסוציאלי המוסמך לפי החוק והבוחן את המקרה).

עדכונים נוספים