מהו "ספק סביר" במשפט הפלילי ומה משמעותו?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
הכתבה על התקיפה מתוך ynet - עורך דין פלילי שרון נהרי

באתר ynet פורסמה כתבה על חזרה של הפרקליטות מכתב אישום פלילי כנגד שלושה פליטים מאריתראה שתקפו לכאורה בעל פיצוצייה בעיר אילת. לאחר הגשת כתב האישום, סרטון ממצלמות אבטחה במקום חשף כי בעל הפיצוצייה היה זה שתקף אותם – ובעקבות ממצא זה בוטלו האישומים כנגד השלושה. הנימוק היה הספק שהתעורר באשר לאפשרות להוכיח את אשמתם של השלושה מעבר לכל ספק סביר.

הכתבה על התקיפה מתוך ynet - עורך דין פלילי שרון נהרי"ספק סביר" הנו מינוח משפטי שכיח בין כותלי בית המשפט, ומושג בסיסי ועקרון יסודי שכל עורך דין פלילי מכיר. על פי עקרון זה, אישום פלילי והוכחת ביצוע או מעורבות בפשע דורשת הוכחה שהיא מעבר לספק סביר. על התביעה להוכיח את אשמתו של אדם מעל לספק סביר, אולם נאשם יכול בהגנתו לייצר ספק בלבד על מנת שלא יורשע. למעשה, בזמן שישנו ספק, לא ניתן להרשיע אדם, מכיוון שדבר ביצוע העבירה לא הוכח מעבר לספק סביר. בכתבה המתוארת, הדבר הוביל לביטול כתב אישום פלילי.

הגדרת ספק סביר

כאמור, ספק סביר הנו אחד מעקרונות הבסיס של המשפט הפלילי, המוכר לכל עורך דין פלילי. עקרון זה טוען כי ניתן להשית על אדם אחריות פלילית לדבר עבירה ולהרשיעו רק אם הונחה דעתו של בית המשפט כי אחריותו הוכחה מעבר לספק סביר. יסוד זה נבחן על פי אמות מידה רציונאליות לאימות אשמתו של אדם באופן שהוא נטול ספק סביר, וללא עמידה בהן חוק העונשין אינו מתיר להרשיע את הנאשם.

הספק יבחן אם ניתן בהגיון בריא לקבל את גרסת הנאשם – מעל לספק סביר משמעו כי לאחר שנבחנה גרסת הנאשם והראיות מטעמו, הוכרע כי גרסה זו לא יכולה להתקיים נוכח הראיות ואיננה הגיונית.

משמעות הספק הסביר

חשוב להבין כי ספק סביר אינו עוסק במחסור בראיות, אלא בספק ממשי שאינו מאפשר באופן שאינו משתמע לשתי פנים להאשים חשוד בביצועו של פשע. למעשה, אם קיים ספק סביר לא ניתן להגיש אישום פלילי והחשוד אינו אשם. מאידך, אם הגיע התיק לבית המשפט, הרי שבמשפט פלילי אין צורך בהוכחה מוחלטת על מנת למצוא אדם אשם, אלא שוב מספיק שיתקיים יסוד שהוא מעבר לספק הסביר. במילים אחרות, על מנת למצוא אדם אשם בית המשפט צריך להשתכנע שהסיכוי שהוא חף מפשע נמוך מאוד ולא סביר.

הוכחה המוטלת על כתפי התביעה

ספק סביר לא נבחן לפני הגשת כתב אישום, המדינה בסך הכל צריכה להוכיח כי סך הראיות שברשותה, הקבילות, יכולות להביא להרשעה. ספק סביר נבחן רק בבית המשפט.

יש לדעת כי נטל הוכחת אשמה שהיא מעל לספק הסביר מוטלת על כתפיה של התביעה והוא ייבחן רק בבית המשפט לאחר הגשת כתב האישום. כלומר, על התביעה להוכיח כי סך הראיות הקבילות שברשותה, יכולות להביא להרשעה, מול בית המשפט. ללא קיומו של ספק סביר, ממשי ושאינו בגדר אפשרות תאורטית, האדם הנו בחזקת חף מפשע. כמו כן, מלבד חובת ההוכחה התביעה גם נדרשת להציג בפני בית המשפט את חובת הראיה. כלומר, ראיות שיוכיחו את מעורבות ואשמת החשוד בדבר העבירה פלילית. ללא יסודות אלו של נטל הוכחה ונטל הראיה לא ניתן למצוא אדם אשם, והדבר יוביל למצב של ביטול כתב אישום פלילי וזיכוי הנאשם.

צפו בסרטון שמראה: בעל הפיצוצייה הוא זה שתקף

עדכונים נוספים