מה המשקל של המניע לעבירות אלימות בדין הפלילי?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
הכתבה מאתר חדשות 2 - עורך דין פלילי שרון נהרי

למרבה הצער, בעשור האחרון הפכו עבירות אלימות לתופעה נרחבת ונפוצה בציבור הישראלי, ובתי המשפט נוטים להחמיר בענישה בגינן. יחד עם זאת, בית המשפט שוקל ובוחן כל מקרה לגופו על פי מספר היבטים, וביניהם גם המניע לדבר האלימות. כדי שנושא זה ישפיע על שיקולי הענישה של בית המשפט, חשוב שהטיעונים יוצגו על ידי עו"ד לעבירות אלימות.

שיקולי ענישה בעבירות אלימות

עבור כל עבירת אלימות קיים טווח מינימלי ומקסימלי של ענישה אשר בית משפט יכול לגזור. שיקולי הענישה בגין עבירות אלה מורכבים כאמור ממספר היבטים שנלקחים בחשבון. עם השיקולים נמנים נסיבות המקרה ומידת חומרתו, מספר המעורבים בתקיפה, אישיות הנאשם, מצבו האישי ויכולתו להשתקם, וכן המניע המוביל לדבר העבירה. טיעונים אלו מוצגים על די גורמים שונים לרבות עו"ד לעבירות אלימות, התביעה, וכן על ידי המלצות שירות המבחן. בכל מקרה, חשוב להיוועץ עם עו"ד פלילי אודות שיקולי הענישה השונים בעבירות אלימות, על מנת לנסות ולהקל את חומרת העונש שיגזור בית המשפט.

משקל המניע בעבירות אלימות

הכתבה מאתר חדשות 2 - עורך דין פלילי שרון נהריבכל עבירה פלילית, וכך גם בעבירות אלימות, ניתן משקל משמעותי למניע שהוביל לדבר העבירה. המניע נבחן ומתייחס באופן פרטני ואינדיבידואלי לכל מקרה. על פי החומרים שמוצגים על ידי עו"ד לעבירות אלימות מטעם הנאשם וחומרי התביעה, יבחן בית המשפט את המניע לתקיפה. לדוגמא, אם מדובר בתקיפה שמניעה הוא שוד, מריבה בין מכרים, אלימות כתוצאה ממערכת יחסים בתוך משפחה, שכרות, נקמה, הגנה עצמית, אי שפיות או מניעי סחיטה. כל מניע לביצוע העבירה מהווה חלק ממכלול השיקולים המשפיע על גזר הדין הסופי של הנאשם.

כך למשל, מנסים הפרקליטות וחוקרי המשטרה לפענח מהו המניע של הנאשם ברצח הנער יוסף זוהר ז"ל במהלך חודש ינואר בשכונת ג'סי כהן בחולון, כפי שפורסם בחדשות 2 לאחרונה. על אף הסרטון ממצלמות האבטחה המתעד את המריבה שהובילה לרצח, לא ברור מדוע הוא בוצע. 

מחשבה פלילית כמניע לעבירת אלימות

חלק מהשיקולים בדבר המניע לביצוע עבירה קשור בהוכחת קיומה או אי קיומה של מחשבה פלילית. מחשבה פלילית מתייחסת למעשה לאלימות מתוך כוונת זדון, הבנת השלכת מעשי האלימות וביצועם בכל זאת במטרה להסב נזק לצד הנפגע. יש לציין כי גם אדישות למעשה העבירה או קלות דעת יכולים להיחשב כמעשה זדון וכחשיבה פלילית. חשוב להבין כי מחשבה פלילית הנה תנאי בסיסי לקיומה של עבירה פלילית ובלעדיה נאשם יכול לצאת זכאי, ואולם הוכחת היעדר מחשבה פלילית איננה פשוטה להוכחה. היא דורשת ייצוג משפטי הולם מטעם עו"ד פלילי בעל ידע וניסיון עשיר בתחום.

עדכונים נוספים