תקיפת קשישים – מגמת הענישה של בתי המשפט

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
עורך דין פלילי שרון נהרי - הכתבה מאתר "כיכר השבת"

באתר "כיכר השבת" פורסם על תקיפת קשיש בן 70 בעיר עכו על ידי שני שודדים שהתחזו לשוטרים. השניים הגיעו לבית הקשיש וכשפתח את הדלת הם תקפו אותו. לאחר מאבק, נפצע הקשיש באורח קל, אך לא הצליח למנוע מהשניים לגנוב אלפי שקלים מביתו.

מקרה זה של תקיפת קשישים נחשב למעשה מקומם לדעת רבים בחברה. מדובר בעבירות אלימות המבוצעות כנגד חסרי ישע, שלא אחת גובלות במעשי תקיפה חמורים ואכזריים. גישה זו משקפת גם את עמדת בית המשפט בישראל, אשר בשנים האחרונות החמיר את הענישה על עבירות אלה. לכן, בכל מקרה של אישום פלילי בתקיפת קשיש, חשוב לפנות כמה שיותר מהר אל עו"ד לעבירות אלימות.

תיקון חוק תקיפת זקנים

עורך דין פלילי שרון נהרי - הכתבה מאתר "כיכר השבת"כל עורך דין פלילי המתמחה בתחום יוכל לספר לכם שעד לשנת 2008 תקיפת קשישים נכללה בחוק העונשין תחת תקיפת קטינים וחסרי ישע. ואולם, לאור התרבות התופעה וסלידת הציבור ובתי המשפט ממנה, עברה בכנסת הצעת חוק מיוחדת העוסקת בתקיפת זקנים. הצעת חוק מספר 386ו' מגדירה זקן כמי שגילו 65 שנה ומעלה וקובעת עונשי מאסר של עד 5 שנים בגין תקיפת זקן שגרמה לו חבלה, ועד 7 שנות מאסר אם מדובר בתקיפת זקן חמורה.

בנוסף, תיקון החוק קובע כי אם לא קמו טעמים מיוחדים, חלה חובת מאסר בפועל עבור מי שנמצא אשם בעבירת תקיפת זקנים. לא ניתן להמיר את כל תקופת מאסר זה למאסר על תנאי. יש לציין כי הבנת החוק וטעמיו המיוחדים דורשת סיוע של עו"ד לעבירות אלימות. סיוע זה של עורך דין פלילי מקצועי יכול בהחלט להיות הדבר היחיד שיפריד ביניכם לבין מאסר בפועל.

גישת בתי המשפט לעבירות תקיפת זקנים

כאמור, התיקון והחמרת העונשים עבור תקיפת זקנים משקפים למעשה את גישת בתי המשפט, שרואים מעשים אלו בחומרה. בעיני השופטים, בתקיפת קשיש קיימת נבזות יתרה המצדיקה את כליאתו של האשם מאחורי סורג ובריח. מעבר לכך, בתי המשפט רואים במעשי אלימות אלו ניצול קשה של חסרי ישע המותיר אותם פגועים בנפשם, גופם ורכושם.

בנוסף, התפשטות עבירות אלה מאיימת לא רק על הקורבנות אלא על כלל ציבור הזקנים החיים בחוסר ביטחון וחשש שאף הם ייפגעו. יחד עם זאת, כראוי בדין פלילי, בית המשפט בוחן כל מקרה של תקיפת זקנים לגופו בהתאם לנסיבותיו ולמאפייני מבצעיו. לשם הצגת הטיעונים כראוי חשוב לקבל ייצוג משפטי מטעם עו"ד לעבירות אלימות.

עדכונים נוספים