סגירת תיק חקירה פלילי – כיצד ניתן לעשות זאת?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

לאחר שאדם נחקר במשטרה תחת אזהרה כחשוד בביצוע עבירה, "נפתח לו תיק פלילי במשטרה". תיק זה יהיה פתוח עד לקבלת החלטה על ידי הפרקליטות בשאלה אם להגיש כתב אישום או לא.

כבר בשלב בו התיק נמצא לפני המלצת המשטרה, רצוי לפעול לסגירת התיק על ידי התקשרות עם עורך דין פלילי מקצועי המנוסה בכתיבת בקשות לסגירת התיק.

עו"ד פלילי שרון נהרי (תמונה: hywards)

לאחר סיום החקירה, שולחת המשטרה את המלצתה לפרקליטות אם להגיש כתב אישום או אם לאו. הפרקליטות עוברת על חומר הראיות והעדויות בתיק לפני קבלת החלטה.

בבקשה לסגירת תיק המוגשת על ידי עו"ד פלילי המייצג את החשוד מוצגת גרסת הנחקר. כמו כן, בקשה זו עומדת בעיקר על הדגשים מדוע על המשטרה והפרקליטות להימנע מהגשת כתב אישום כנגד החשוד. לבקשה זו חשיבות רבה, שכן זוהי ההזדמנות הראשונה ובעבירות מסוימות היחידה לפני הגשת כתב האישום, לטעון בפני הפרקליטות מדוע עליה להימנע מפתיחת הליך פלילי ומהגשת כתב אישום כנגד אדם.

סגירת התיק והחלטת הפרקליטות

הפרקליטות בוחנת את התיק ואת המלצת המשטרה: באם מדובר בעבירה שאיננה פשע, דהיינו עוון או חטא, אשר הנן עבירות שהעונש הקבוע לצידן בחוק הוא עד שלוש שנות מאסר כולל, אין זכות שימוע פלילי לחשוד בחוק. במצב זה כאמור, בקשה להימנע מהגשת כתב אישום וסגירת תיק החקירה חשובה מאין כמותה, כיוון שלחשוד לא ניתנת זכות בחוק לטעון כנגד הגשת האישום.

כמו כן, לבקשה זו השפעה רבה על עילת סגירת התיק. ישנן שלוש עילות סגירה: חוסר עניין לציבור, חוסר ראיות וחוסר אשמה. במובן זה, עילת סגירה של חוסר אשמה נחשבת לטובה ביותר מבין השלוש, אולם סגירת תיק מחוסר עניין לציבור טובה אף היא ועדיפה על פני חוסר בראיות.

שימוע וסעיף 60א

בעבירות שהנן פשע, דהיינו שהעונש לצידן עולה על שלוש שנות מאסר, על הפרקליט האמון על התיק, טרם החלטתו באם להגיש כתב אישום, לאפשר לחשוד לטעון בפניו מדוע יש להימנע מהגשת אישום כנגדו.

זכות השימוע באה לידי ביטוי בסעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי ומיושמת הלכה למעשה רק כלפי חשודים מיוצגים. אשר על כן, ישנה חשיבות רבה לפנות לעורך דין פלילי למן ההתחלה או לפחות מרגע קבלת המכתב המבשר על הזכות לפי סעיף זה.

עורך דין מנוסה יידע לנצל את זכות השימוע של החשוד על מנת לטעון להגנתו כי הגשת אישום כנגדו הנה מיותרת ושגויה.

לפני קיום השימוע, שהוא פרונטלי, דהיינו פגישה בין הסנגור לפרקליטות, לסנגור זכות לקבל לידיו את ליבת חומר החקירה (חומר חקירה עיקרי המצוי בתיק) לעיון ובכך מתעצמים הטיעונים הפועלים לטובת החשוד, שכן עו"ד פלילי מנוסה יידע לעמוד על טיב הראיות והמסמכים הנמצאים בתיק ולקבל תמונה אמיתית של הנסיבות.

עדכונים נוספים