עו"ד פלילי נהרי – ראיות שהושגו בחיפוש במחשב – עד כמה הן חזקות?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

במהלך עבודתו של עו"ד פלילי, עשויה להידרש התייחסות לראיות שונות שהושגו תוך חיפוש במחשבו של חשוד או נאשם. ראיות אלה, יכול להיות שייאספו ממחשבו האישי של אדם, מהמחשב שנמצא במקום עבודתו, ממחשב נישא ואף ממכשירים של טלפון חכם שעשויים לשמש כיום כאמצעי מחשוב לכל דבר.

דוגמא לכך היא כתב אישום פלילי שהוגש נגד תושב ירושלים המואשם שקידם פעילות של ארגון חמאס. הפרקליטות טוענת שהנאשם היה בקשר עם חבר בארגון בעזה ופעל בהתאם להנחיותיו. במקרה זה של עבירת ביטחון, בוצע חיפוש במחשבים האישיים של הנאשם, שם נמצאו חומרים רבים שקשורים לארגון.

עו"ד פלילי שרון נהרי - מתוך חדשות 2ככל שהולך וגובר השימוש במחשבים, הן בקרב אנשים מן היישוב והן בקרב אנשים בעלי כוונות זדוניות או פליליות, מקבלת שאלת תוקפן של הראיות הללו משנה תוקף. נבדוק כעת אם ראיות כאלה נחשבות לחזקות או חלשות.

מחשבים ועבירות

לפני שנראה כיצד נהוג להתייחס לראיות ממוחשבות הן על ידי עורך דין פלילי והן על ידי בית המשפט, ראוי להבין שהקשר בין מחשבים לעבירות יכול להיבחן מכמה זוויות.

  • עבירות מחשב ישירות. בעבירות כאלה מהות העבירה מחייבת שימוש במחשב. כאן ניתן לכלול את עבירות הפריצה למחשבים ללא רשות, גניבת נתונים ממוחשבים שונים על אדם או על רכושו, פדופיליה ברשת האינטרנט, הפצת וירוסים ועוד.
  • עבירות שבהן משמש המחשב כלי עזר. בסוג זה של עבירות ניתן למצוא את עברות כגון מרמה, התחזות, השגת פרטים פיננסיים לצורך הונאה וכדומה.
  • שימוש במחשב ככלי עזר לאיסוף נתונים ומידע. זאת לצורך ביצוע עבירה או לצורך התחמקות מזרועות החוק.

ראיות במשקל כבד

המחשב אמנם מקל על ביצוע עוולות ופשעים שונים, אולם הוא גם יכול להקל על השגת ראיות נגד מבצע העבירה. כאשר הסנגור של החשוד בביצוע העבירה נדרש להתייחס לסוגיית הראיות, עליו לוודא קודם כל שהראיות הושגו תחת צו מתאים של בית משפט. אם כן – מדובר בראיות שניתן בהחלט לעשות בהן שימוש. אם לא – מדובר בראיות שעשויות להיפסל, בדומה למקרים ידועים של האזנות סתר שנעשו ללא היתר שהופעלו כנגד החשוד.

עונשם של נאשמים רבים נגזר על סמך שימוש בראיות שהוצאו ממחשבים שונים. לרוב, מדובר בראיות נסיבתיות שבאו בלוויית ראיות נוספות. עם זאת, מומחי משפט ומחשבים טוענים שמקומן של ראיות כאלה הולך וגדל וחשיבותן רבה. המקרים שבהם ראיות שמושגות בחיפוש במחשב יוכלו לחרוץ גורלות, יהיו משמעותיים אף יותר בעתיד.

  • אין האמור בתוכן הכתבה כדי להוות יעוץ משפטי מסוג כלשהו – משרדו של עו"ד פלילי נהרי מטפל בעבירות הקשורות לדיני המחשבים מכל סוג שהוא.

עדכונים נוספים