עבירות מין בעידן האינטרנט – עו"ד פלילי נהרי בראיון רדיו

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בראשית השבוע החולף אישר בית המשפט המחוזי בלוד הסדר טיעון לפיו סמנכ"ל הייטק אשר ביצע עבירות מין בקטינים ברשת האינטרנט – יואשם במסגרת הסדר הטיעון שהושג בין הצדדים בניסיון אונס. עורך דין פלילי שרון נהרי המתמחה בייצוג נאשמים בעבירות מין התייחס לסוגיה בראיון שהעניק לתחנת הרדיו אשל הנשיא. לחצו להאזנה:


אונס וירטואלי – תופעה חדשה שיש לתת עליה את הדעת

החוק היבש מגדיר אונס בתור בעילה (הכנסת חפץ, יד או אבר מין לנרתיק האישה) ללא הסכמתו של הקורבן. בעולם האינטרנט אנו עדים לתופעה חדשה שהולכת וקורמת עור וגידים בשנה האחרונה – והיא תופעת "האונס הוירטואלי." במהלך השנה האחרונה הגישו הפרקליטות והתביעה המשטרתית מספר כתבי אישום בודדים (שבאחד מהם מטפל משרדנו) אשר במרכזם עומד אונס מסוג זה.

לאור הכמות הבלתי נתפסת של אתרי האינטרנט הקיימים והרשתות החברתיות הפעילות, כמו גם התקשורת הסלולרית המתקדמת, עולה לדיון במלוא כובד משקלה השאלה האם אדם שאומר למישהי לבצע משהו בניגוד לרצונה (למשל להחדיר חפץ לגופה) מבלי להימצא עמה באותו החדר, אלא להיות מעברו השני של מסך המחשב – יכול לעבור עבירת אונס? זוהי שאלה שגם המחוקק, גם השופטים וגם אנחנו, עורכי הדין הפליליים חייבים להתמודד עמה.

מבחינה משפטית הרי שהדעות חלוקות בנושא הזה: לשם המחשה, בתיק שמנהל משרדנו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב התעקש עו"ד פלילי שרון נהרי על כך שאדם לא יכול לגרום למישהי לאנוס את עצמה מבלי להיות נוכח עמה באותו החלל (תחת השימוש בסעיף "גרם מעשה") ובסופו של דבר הגענו להסדר לפיו עבירת האונס תימחק ותישאר בתיק עבירה של ביצוע מעשה מגונה בלבד.

הגיע הזמן לעדכן את החוק

חשוב לציין כי כאשר חוקקו לראשונה את חוק העונשין, המחוקקים לא הבחין בין אונס וירטואלי לאונס פיזי ומכאן שהעונש המירבי על העבירות שבהן מואשם הסמנכ"ל עומד על 16 שנות מאסר כאשר בכל מקרה העונש לא ייפחת מארבע שנות מאסר מינימליות.
עוד ראוי לזכור כי התיק שמתנהל בבית המשפט המחוזי בלוד הסתיים בעסקת טיעון ומכאן שטרם נוהל תיק הוכחות וממצאים מלא אשר במרכזו עמד "אונס וירטואלי" בסופו הכריע בית המשפט לזכותו או לחובתו של נאשם זה או אחר.

כל עו"ד פלילי שמתעסק בתחומי עבירות המין יצטרך להמתין לתיק ממצאים מלא אשר יכול לשמש תקדים משפטי של ממש. כמובן שגם הכמות המזערית של המקרים בהן הגישה הפרקליטות כתבי אישום הנוגעים לאונס וירטואלי מלכתחילה – מדברת בעד עצמה.

אנו מאמינים שעל המחוקקים בכנסת ה-19 לתקן את חוק העונשין, לעדכנו בהתאם להתפתחויות שחלו בשטח ולהכניס התייחסות מפורשת לענישה בגין הרשעה במקרים הנוגעים לתופעת "האונס הוירטואלי", וזאת לצד התייחסות ליסוד הנפשי והעובדתי.

עדכונים נוספים