רומן בין מורה לתלמידה – על ההבדל בין אינוס לבעילה אסורה בהסכמה

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

זה מכבר, מורה בן 45, נשוי ואב לילדים, המלמד בבית-ספר תיכון באזור השפלה הודה בחקירתו במשטרה, כי קיים יחסי מין עם תלמידה בת 15 מכיתה י'. הרומן האסור התגלה לאחר שהנערה סיפרה לחברתה ושוכנעה לפנות ליועצת בית-הספר. ההנהלה דיווחה להורים, ואלה התלוננו בתחנת המשטרה בסוף השבוע האחרון.

המורה זומן למשטרה בחשד לבעילה אסורה בהסכמה והודה, כי הקשר בינו לבין התלמידה כלל יחסי מין, אבל הדגיש שהיחסים היו בהסכמה. גם הנערה, שסירבה תחילה לשתף פעולה עם החוקרים, אישרה לבסוף כי היחסים היו בהסכמתה המלאה. לפי עדויות של התלמידים, המורה היה מחנך של הנערה מכיתה ז' עד כיתה ט', הוא היה מסיע אותה לביתה, יוצא איתה לסיגריות, והיה ברור שיש ביניהם יחסים מיוחדים.

שתי עוולות מצטברות

על פניו נראה לכאורה כי, מבחינה חוקית מדובר בעבירה פלילית של בעילה אסורה בהסכמה. על-פי סעיף 346 לחוק העונשין, בעילה אסורה בהסכמה מתייחסת בין השאר ל"בעילת קטינה שמלאו לה ארבע עשרה שנים וטרם מלאו לה שש-עשרה שנים". המדובר באופן טבעי באחת העבירות הנכללות במכלול עבירות המין

על פי החוק, גם בעילת קטינה מעל גיל 16 תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך או השגחה הנה בבחינת בעילה אסורה בהסכמה גם אם הקטינה הביעה את הסכמתה. לפיכך במקרה זה יש שתי עוולות מצטברות מצד המורה כלפי הנערה: מדובר בקטינה בת פחות מ- 16 שנים וכן ביחסי מרות בין מורה לתלמידה. העונש על עבירה זו הוא חמש שנות מאסר. זה מכבר התראיין עורך הדין הפלילי שרון נהרי לרדיו "אשל הנשיא" והתייחס להבדל בין בעילה אסורה לבין אינוס.

האזינו לעו"ד שרון נהרי מרחיב אודות ההבדל בין בעילה אסורה לבין אינוס בראיון ברדיו "אשל הנשיא":

 

היכן עובר הגבול בין בעילה אסורה בהסכמה לבין אינוס?

ההבדל העיקרי בין "אונס" על – פי סעיף 345 לחוק העונשין לבין "בעילה אסורה בהסכמה" על- פי סעיף 346 לחוק העונשין, בין היתר, הינו כי עיקרה של עבירת האינוס הינה שימוש בכוח ואין הסכמה כלל, עם זאת, גם במידה וישנה הסכמה אך טרם מלאו 14 שנה לקטינה אינם גורעים מעבירת האינוס לעומת זאת, בעבירת בעילה אסורה בהסכמה, גם מי שמקיים יחסי מין בהסכמה, במידה ומלאו לקטינה 14 שנה וטרם מלאו לה 16 שנה, והיא אינה נשואה לו או במידה ומלאו לה 16 שנה וטרם מלאו לה 18 שנה, תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך או השגה או תוך הבטחת שווא לנישואין, עובר עבירה. אומנם מבחינת העונש, עבירה זו פחותה בחומרתה מאינוס.

זאת ועוד, מנתוני המועצה לשלום הילד עולה, כי בשנת 2011 נפתחו 65 תיקים נגד אנשי צוות במוסדות חינוך בגין עבירות מין בתלמידים. 16 מהמקרים היו בגין אינוס ובעילה אסורה בהסכמה.

עדכונים נוספים