הרצח בבית האבות: האם לחקירה ישנו משקל גדול?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

כלי התקשורת ובהם אתר "וואלה" סיקרו בתחילת חודש פברואר את הפרשה שבה קיים חשד לרצח של קשישה בת 90 בבית אבות בחיפה, על ידי שותפתה לחדר, קשישה בת 82. באחת הכתבות שפורסמו, דווח על התפתחות דרמטית בחקירת האירוע, לטענת חוקר הימ"ר. השופט התייחס לחומר החקירה שהוגדר "סודי" וציין כי מדובר בראיה התומכת בחשדות שמיוחסים לחשודה וסותרת חלקים מהותיים בגרסה שלה באופן לא מבוטל.

senior-599806_640עורך דין פלילי מטעם הסנגוריה הציבורית המייצג את בת ה-82 החשודה ברצח, טען כי מדובר בסיסמה של המשטרה ולא יותר מכך. הוא ציין שהקשישה החשודה אזוקה למיטתה בבית חולים פסיכיאטרי, ובעקבות בקשתו הורה בית המשפט לא לאזוק אותה תוך כדי ההסתכלות.

בחקירה, הסבירה הקשישה החשודה שלא הייתה מסוכסכת עם שותפתה לחדר. עורך דינה הפלילי הסביר שהקשישה טוענת שהגנה על עצמה לאחר ששותפתה לחדר התנפלה עליה עם סכין. לדברי עורך הדין, המשטרה מצאה את הסכין וכי בגופה של החשודה ישנם סימני דקירה וחבלה.

האם החקירה תסייע לחשודה כשישנה ראיה משמעותית?

לפי דברי עורך דין פלילי המייצג את החשודה, הראיה התומכת בחשדות המיוחסים לה וסותרים את גרסתה בחקירה, היא "תרגיל" של המשטרה. ברור כי חקירת חשוד במשטרה היא חשובה מאוד. לחשוד ניתנת הזדמנות לספק גרסה לחשדות המועלים כנגדו והוא יכול להסתייע אף בעו"ד לחקירת משטרה לשם כך. ראיות נאספות תמיד, ומן הסתם ניתנת להן פרשנות. לעתים, ישנן ראיות שהפרשנות שלהן או משמעותן מייחסות לה סתירה לעדות החשוד. אין זה אומר שגרסת החשוד חסרת חשיבות – אלא להפך: גרסת החשוד צריכה להיבדק ולאחר שהיא נבדקת לעומק, יש לבחון את הראיות ואת הסתירות.

אסור לשכוח כי ברגע שהמשטרה מחזיקה בחשוד, בדרך כלל היא מייחסת לראיות שנאספות משמעות כנגד החשוד כראיות מפלילות או סותרות. המשמעות האמיתית של הראיות תיבחן בבית המשפט. בין היתר יבחן בית המשפט אם המשטרה חקרה כיוונים נוספים או שניתן להסביר את הפער בין גרסת החשוד לראי. עבודה זו של העמדת הראיות באור שונה, הנה חשובה ביותר ומוטלת על עורך דין פלילי בעת ההליך.

אם הפרשנות לראיות שנאספו נוגדת או סותרת את גרסת החשוד, יש צורך לחקור אותו שוב ולבחון את יחסו לסתירות, או במילים אחרות, "לעמת אותו מול הראיות". לעתים המשטרה עדיין לא מסיימת חקירה ונוטה אכן להשתמש באותן "סיסמאות" נחרצות, כפי שצוין בכתבה, ואף להתייחס בחשיבות רבה לראיה מסוימת כחלק מתרגיל בחקירה. בשלב מוקדם זה של מעצר, בית המשפט לא בוחן את הראיות לעומק.

תפקידו של עו"ד פלילי בשלב זה

בשלב זה של ההליך הפלילי, על עורך דין פלילי להסביר לחשוד כיצד להתייחס לחקירה, כיצד להימנע מהפללה עצמית וממסירת מידע היכול להעיד כנגד החשוד באופן בלתי מודע. כמו כן, יידע עורך הדין להכין את החשוד למצב דברים בו מעמתים אותו מול עדים או ראיות שנאספו וכן להסביר לו על תרגילי חקירה.

מידע על ראיות חדשות הסותרות את גרסת החשוד יכול לסייע לעורך הדין בדיוני מעצר הימים, שם רב הנסתר על הגלוי. הידיעה כי נאספו ראיות והחשיבות שמייחסים להן במשטרה, דווקא יכולה לסייע לו להבין את המפה הראייתית ולייעץ לחשוד כיצד עליו להתייחס למצב ולהתמודד עמו.

עדכונים נוספים