שימוע פלילי לרב מצגר: האם עמדת הפרקליטות תשתנה?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

באתרי החדשות ובעיתונות הכלכלית, ובין היתר באתר "גלובס", פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה הודיע לרב יונה מצגר, הרב הראשי לישראל לשעבר, שהוא יועמד לדין פלילי בגין עבירת לקיחת שוחד בסכום של 7 מיליון ש"ח. ההעמדה לדין תתקיים לאחר שימוע פלילי שייערך לרב. מצגר חשוד בעבירות צווארון לבן, בהן בין היתר מרמה והפרת אמונים, קבלת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון וכו' – כל זאת במסגרת תפקידו ותוך ניצול מעמדו.

על פי החשד, קיבל הרב מצגר סכומי שוחד שהיקפם נאמד ב-10 מיליון ש"ח, מתוכם שלשל לכיסו כ-7 מיליון. נהגו האישי של מצגר שימש לכאורה כשליח לקבלת הסכומים ואף גרף אחוזים מכספי העבירות. עו"ד פליליים המייצגים את הרב קיבלו הודעה לפיה במסגרת "פרשת הגיורים" קיבל הרב מצגר טובות הנאה מבעלי הון תושבי חוץ שביקשו להתגייר או לבצע בירורי יהדות. במקרים מסוימים, דאג לכאורה הרב מצגר לקבל את הכספים תוך הקפדה ברישום התשלום, שהוא לא יהיה המוטב – כדי להסוות את מקור הכסף, בעלי הזכויות בהם או מיקומם.

בנוסף, ישנם חשדות נגד הרב לפיהם כאשר כיהן כרב ראשי, פעל לגיוס תורמים לעמותות. בעלי תפקידים בעמותות, סיכמו לכאורה עם הרב כי הוא יקבל אחוזים נכבדים מהתרומות שיתקבלו. חשדות קיימים כאמור גם לגבי טובות הנאה שהתקבלו בין 2003 ל-2013 בעבור פעולות הקשורות לתפקידו כרב ראשי ובאירועים פרטיים. עוד חשד שעלה מחומר הראיות הוא השמטת הכנסות על מנת לחמוק מתשלום מיסים. שימוע פלילי לרב ייערך בפני היועץ המשפטי לממשלה ובו ישמיע כל עו"ד פלילי המייצג אותו את טענותיו.

האם שימוע פלילי יכול לשנות את עמדת הפרקליטות?

שימוע לפני הגשת כתב אישום נערך על פי סעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי. המדובר בזכות של החשוד אשר הוכרה על ידי בית המשפט העליון כזכות מהותית ולא רק פרוצדורלית. המשמעות של השימוע היא מתן האפשרות לחשוד, לפני שהופך הוא לנאשם, לשטוח את טענותיו בפני התביעה בניסיון לשכנעה להימנע מהגשת אישום פלילי כנגדו.

mezger1המאשימה מצידה צריכה להגיע לשימוע בנפש חפצה להקשיב ולהשתכנע באם מועלות בפניה טענות בעלות עניין. כשחשוד מיוצג על ידי עורך דין פלילי, כמו במקרה של הרב, הרי שהשימוע ייערך באופן פרונטלי בין הפרקליטות ובין הסנגור, ולסנגור האפשרות ואף החובה לבקש לידיו את חומר החקירה טרם עריכת השימוע. לרוב הפרקליטות מעבירה את חומר החקירה או את "ליבת חומר החקירה", דהיינו את הראיות העיקריות עליהן מתבססת. עו"ד לשימוע יכול לבחון לעומק את הראיות ולבחון את היסודות לחשד. כמו כן, ייתכן כי במהלך השימוע ייחשפו בפני הפרקליטות ראיות מזכות שאינן בידיה או לחשוף כיווני חקירה שונים שלא נבחנו ולדרוש המשך החקירה.

שימוע יכול להביא לסגירת תיק פלילי או במקרים מסוימים אם ישנו בסיס ראייתי לאישום, לפחות להשפיע על חומרת האישומים. מדובר בהליך המתנהל כהידברות וכאמור, זוהי זכות מהותית של החשוד. דהיינו, קיומו של שימוע משמעותי אומר כי עו"ד לשימוע יוכל לטעון את טענותיו בפני הפרקליטות באופן מעמיק. החשוד בדרך כלל איננו מגיע לשימוע באם הוא מיוצג. חשוד שאיננו מיוצג על פי מצוות החוק, יכול לשלוח טענותיו בכתב.

חומרת העבירות שבוצעו לכאורה

לרב מצגר מיוחדות עבירות צווארון לבן רבות, כפי שתואר קודם. הקו המקשר בין כולן הוא ניצול המעמד והתפקיד על מנת לבצע את העבירות לכאורה, דבר שיילקח כשיקול להחמרה עמו. באם תצליח הפרקליטות לבסס ראייתית את כל העבירות המיוחסות לו, הרי שהוא עומד בפני סיכוי גבוה להרשעה אשר בצידה עונשי מאסר רבים, והוא יהיה צפוי למאסר משמעותי מאוד.

באשר לנהגו של מצגר, שעל פי החשד ידע על המעשים, היה מעורב בביצוע העבירות ואף קיבל סכומי כסף על פועלו, הרי שהוא הופך לשותף פעיל בביצוע העבירות, ועל כן ניתן לייחס לו עבירות דומות בכתב האישום. בית המשפט יבחן ככל הנראה את חלקו, תרומתו ומידת המעורבות שלו בביצוען.

עדכונים נוספים