תופעת ההטרדות המיניות ברשת הפכה לנפוצה – בעיקר בתקופת הקורונה

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
הטרדות מיניות ברשת - עו"ד פלילי שרון נהרי

בשנים האחרונות אנחנו ערים להתגברותה של תופעת ההטרדות המיניות ועבירות מין ברשת, באמצעות הרשתות החברתיות ובמרחב הווירטואלי (פורומים, אפליקציות, אתרי הכרויות וכו'). אם בעבר האכיפה כלפי עבירות מין במרשתת הייתה מינימלית, כיום עבירות אלו מקבלות משנה תוקף בעקבות ההחלטה של הפרקליטות לפני מספר שנים להגיש כתבי אישום בגין מעשים מגונים במרחב הווירטואלי, ללא מגע אדם. עוד נקבע כי אף אונס וירטואלי יכול להתווסף לרשימת העבירות, למרות שמדובר במעשה וירטואלי בלבד.

גם רמיזות או אמירות מיניות בעקיפין דרך האינטרנט עלולות להיחשב כהטרדה מינית, לכן צריך לנתח כמה פעמים המטריד פנה, האם זה נעשה באופן שיטתי, האם האמירות מהוות פגיעה על רק מיני, האם אלו הטרדות חוזרות ונשנות והאם יש כוונה לסיפוק או ביזוי מיני ואז זה הופך לעבירה חמורה יותר של מעשים מגונים.

לאחרונה דווח בתקשורת כי בשנת 2020 הייתה עלייה מדאיגה ודרמטית במספר עבירות המין שמבוצעות ברשת. מהנתונים שפרסמה המשטרה עולה כי בשנת 2020 נפתחו 924 תיקים בגין עבירות מין באינטרנט, זאת לעומת 587 תיקים בלבד בשנת 2019. מדובר בזינוק של כ-57%. העלייה בעבירות מין ברשת לוותה בירידה במקרי האונס וככל הנראה קשורה למשבר הקורונה, במהלכו עברייני המין השתמשו יותר ברשתות החברתיות, באתרי הכרויות ובאפלקיציות מסרים.

כיצד לנהוג אם את/ה קורבן לעבירות מין ברשת?

קורבנות לעבירות מין ברשת צריכים לפנות לגורם האכיפה המתאים במשטרה בהקדם האפשרי, עם כמה שיותר תיעודים של העבירות. מומלץ להגיע עם הודעות, תמונות, צילומי מסך, הקלטות וכל דבר אחר אשר יסייע בבניית התיק והגשת כתב אישום כנגד המטריד. צריך כמובן להערך עם כל החומרים וגם מבחינה נפשית, להגשת תלונה מסודרת במשטרה. לא פעם יש צורך לעמוד על כך שיהיה עימות עם החשוד ולאחר מכן לעמוד על כך שינתנו זכויות בהתאם לחוק זכויות נפגעי עבירה. חשוב לפעול מהר ואף לשכור את שירותיו של עו"ד מנוסה בעבירות מין ברשת, על מנת שיבצע מעקב וילווה את הקורבן לאורך התהליך.

כיצד לנהוג כאשר את/ה חשוד/ה בביצוע עבירות מין ברשת?

לעתים התנהגויות מסוימת ברשתות החברתיות עלולות להתפרש על ידי הצד השני כפגיעה או הטרדה מינית, למרות שזו אינה הייתה כוונתו של השולח. לכן, חשוב מאוד לרדת לעומקם של הדברים, לראות מה היו התכנים שנשלחו, האם היה בהם אמירה או רמיזה מינית, והאם מדובר במשהו שחצה את הגבול מבחינה אובייקטיבית וחוקית, ולא רק מעיניו של המתלוננ/ת.

עבור אדם החשוד בביצוע עבירת מין באינטרנט מומלץ להתייעץ עם עו"ד מנוסה בתחום כמה שיותר מוקדם. אם החשוד נעצר עליו להתעקש על התייעצות עם עו"ד בטרם תימשך החקירה, אם זומן החשוד לחקירה במשטרה בחשד לביצוע עבירת מין ברשת, מומלץ להתייעץ עם עו"ד טרם החקירה.

עו"ד פלילי וצווארון לבן שרון נהרי הוא בעל ניסיון רב בייצוג קורבנות של הטרדה מינית ברשת וגם חשודים ונאשמים בהטרדה מינית ברשת. ליצירת קשר לחצו כאן.

עדכונים נוספים