האלימות במשפחה בתקופת הקורונה

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
שרון נהרי - אלימות במשפחה

לאחרונה פורסמו בתקשורת נתונים שהראו את העלייה המדאיגה במספר מקרי אלימות במשפחה, במהלך תקופת משבר הקורונה. לפי נתונים אלו, עולה כי בחצי השנה האחרונה, 71% מהמשפחות דיווחו על אירוע אחד לפחות של אלימות מסוג כלשהו שאירע בתוך המשפחה. מתוך אלו, 30.4% דיווחו על פגיעה נפשית או רגשית, 26.7% דיווחו על אלימות כלכלית, 8.9% דיווחו על אלימות פיזית ו-7% דיווחו על אלימות מינית.

גם על ידי המשטרה ומערכת המשפט הורגשה העלייה, הן מבחינת הגשת כתבי אישום והן מבחינת מעצרים. לפי הנתונים שפורסמו על ידי המשטרה, מספר התלונות שהוגשו בעקבות אלימות במשפחה עלה ב-13% ומספר כתבי האישום שהוגשו עלה ב-16%, במהלך שנת 2020 בהשוואה ל- 2019. עליות אלו יוחסו על ידי המשטרה להגבלות הקורונה.

במהלך המשבר המשטרה נטתה לבחור במעצרים ממושכים ולא לשחרר לחלופות מעצר, גם במקרים של מעצרים ראשונים וחשודים ללא עבר פלילי. עובדה זו יכולה לגרום, ואף גרמה, לליבוי הלהבות במשפחה וליצירת מתח בתא המשפחתי. לכן על המשטרה להישאר "עם היד על הדופק", למצוא את האיזון הנכון ולא לבחור באופציית המעצר באופן שרירותי.

גם במקרים של אלימות וחשדות כאלו ואחרים, יש וצריך למצות עד תום, כלים נוספים שבידה של המשטרה כמו הרחקה מהבית, מעצרי בית במקומות אחרים, ערבויות גבוהות וכן הלאה, ולאו דווקא להביא למעצר מאחורי סורג ובריח, אלא אם כמובן מדובר במקרה בו ישנה מסוכנות גבוהה ומיידית למשפחה.

האם היה שינוי בגישה של ביהמ"ש כלפי מקרי אלימות במשפחה?

למרות העלייה הרבה במקרי האלימות במשפחה בתקופה זו ולמרות העובדה שהמון מקרים הגיעו לפתח ביהמ"ש, לא היה שינוי גישה משמעותי בהחלטות שהתקבלו. ביהמ"ש לא התייחס אחרת למקרי אלימות במשפחה במהלך הקורונה. עם זאת, בעקבות ההגבלות והעובדה שהנושא עלה לסדר היום הציבורי לא פעם, אז כפי שציינו, מעצרים והחלטות על צווי מעצר התקבלו בתכיפות גבוהה מעט יותר למען הזהירות. גם במקרים של הרשעה, לא היה שינוי משמעותי בענישה.

כיצד צריך לנהוג קורבן של אלימות במשפחה?

עבור קורבן של מקרה אלימות במשפחה, מומלץ מאוד לפנות לגורם המתאים במשטרה להמשך בדיקה וטיפול. אם מדובר באלימות מינית או פיזית, ובוודאי אם מדובר בסכנת חיים (גם איומי רצח מילוליים), מומלץ לפנות כמה שיותר מוקדם למשטרה ואף להתייעץ עם עו"ד מנוסה בתחום, אשר יסייע לאורך תהליך הגשת התלונה, מסירת העדות וכן הלאה.

מהי ההמלצה עבור חשוד או נאשם במקרה של אלימות במשפחה?

עבור חשודים ונאשמים במקרה של אלימות במשפחה, כדאי מאוד לבחור בייצוג על ידי עו"ד מנוסה בתחום. חשוב מאוד לדעת שאם מדובר בעבירה ראשונה, קיימת אפשרות להגיע להליך של "אי הרשעה", ולמנוע את הכתמת עברו של התוקף, על מנת לא להרוס את פרנסתו ועתידו. מדובר בהליך אשר יש לו מספר תנאים, כמו למשל מעורבות של קצינת מבחן ופיקוח ביחד עם שירות לתועלת הציבור, צו מבחן להמשך טיפול ועוד.

עדכונים נוספים