פרשת מלכה לייפר: התפטרות ליצמן מעלה שאלות נוקבות

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
מלכה לייפר ויעקב ליצמן - מתוך כאן 11

פרשת מלכה לייפר עלתה לכותרות שוב לאחרונה, כאשר שתי התפתחויות על הפרק. האחת, היא פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים, לפיה לייפר, הנאשמת בעבירות מין חמורות, תוסגר לאוסטרליה, המדינה שבה בוצעו העבירות לכאורה. ההתפתחות השנייה, היא ההמלצה של פרקליטות מחוז ירושלים להגיש כתב אישום נגד חבר הכנסת יעקב ליצמן מיהדות התורה, בעקבות החשדות לסיוע ללייפר להימנע מהעמדה לדין באוסטרליה. כתב אישום נוסף צפוי נגד ליצמן בעניין אחר, הקשור בהתערבות בסגירה של עסק למכירת מזון.

כזכור, פרשת לייפר החלה ב-2008. לייפר שימשה מנהלת בית ספר חרדי באוסטרליה והיא נאשמת שם בשורת עבירות מין, בהן אונס, מעשי סדום ופגיעה מינית בתלמידות. בשנה זו התלוננה עליה תלמידה לשעבר שלה. לייפר שהכחישה את המיוחס לה, נמלטה לישראל ומשנקבע שאינה כשירה לעמוד לדין על רקע פסיכיאטרי, היא שוחררה. עם זאת, עלו טענות כי היא מנהלת אורח חיים רגיל לחלוטין – מה שגרם לחקירה להיפתח שוב. היא נעצרה ב-2018 ומאז נמצאת במעצר, עד שלאחרונה נפסק על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים כי היא תוסגר לאוסטרליה.

הערעור הצפוי לבית המשפט העליון

לאור פסיקת המחוזי, לייפר צפויה, על פי ההערכות, לערער לבית המשפט העליון – כדי לא להיות מוסגרת לאוסטרליה. הסיכויים להצליח בבית המשפט העליון, בהחלט תלויים בחוות הדעת הנגדיות שיוגשו. אם ייקבע שהיא לא הייתה כשירה לעמוד לדין לחלוטין בעת ביצוע העבירה באוסטרליה, ייתכן כי בית המשפט יחריג את הסגרתה וישאיר אותה במדינת ישראל.

זאת מכיוון שעל פי הדין הפלילי, ישנה פליליות כפולה גם במדינה שבה בוצעה העבירה לכאורה (אוסטרליה) וגם בישראל: כלומר, אם אדם מסוים שביצע עבירה לא כשיר לעמוד לדין, הוא לא יכול להיות אחראי למעשים פליליים ולכן אין טעם בהסגרתו למדינה האחרת. בכל מקרה, בפרשת מלכה לייפר, הדבר תלוי מאוד בפרשנות של בית המשפט העליון. בכל מקרה, המדיניות הקיימת בין אוסטרליה וישראל בתחום ההסגרה, היא של הדדיות – והסגרה לפי אמנות הקיימות מזה שנים.

שאלת מעורבותו של חבר הכנסת ליצמן

לייפר, כאמור, ניסתה להתגונן מטעמים פסיכיאטריים, על ידי קבלת חוות דעת שונות לגבי אחריותה לעמוד לדין. על פי החשד לכאורה, חבר הכנסת יעקב ליצמן מיהדות התורה, בעבר שר הבריאות ועד לאחרונה שר הבינוי והשיכון, ניצל את סמכותו ומעמדו כדי להשפיע על חוות הדעת הפסיכאטרית.

למעשה, התפטרות ליצמן מתפקידו כשר לפני מספר ימים, מעלה שאלות אם מדובר במי שהתפטר כתוצאה מהמחלוקות בכנסת בעקבות משבר הקורונה, או שמא מדובר במי שגם כך היה מתפטר, ורק מצא סיבה נכונה ומומנטום טוב, שכן יש נגדו תיק פתוח, שבו ייתכן שימוע ואולי אף כתב אישום.

בכל מקרה, אם מחברים את שתי ההתפתחויות האלה בעניינם של לייפר וליצמן, הודעת ההתפטרות עצמה והעיתוי שלה, מעלים המון סימני שאלה. נמתין להתפתחויות.

* התמונה לקוחה מתוך: כאן 11, ארכיון

עדכונים נוספים