ההיבט הפלילי של הפעלת "מעבדת קנאביס" לגידול סמים

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
גידול סמים

nahari canabisשימוש, החזקה וסחר בקנאביס, הן עבירות סמים נפוצות מאוד בישראל של ימינו. זה קורה מכיוון שיש בקרב האוכלוסיה (גם הנורמטיבית) ביקוש גבוה מאוד לחומר זה, שעדיין (למרות תהליכי ליגאליזציה מסוימים) נחשב לסם שאינו חוקי. בנוסף, הייצור (הגידול) שלו הוא פשוט יחסית ויכול להתבצע כמעט מכל מקום – אפילו מדירות מגורים רגילות.

על מקרה כזה (מיני רבים) דווח החודש כשכוחות משטרה פשטו על שתי דירות מגורים בראשון לציון, ששימשו על פי החשד לגידול קנאביס. בדירות נתפסו כ-70 ק"ג של קנאביס באיכות גבוהה ונעצרו שלושה חשודים, קרובי משפחה. בדירות נתפס ציוד מקצועי רב ששימש לגידול הסמים.

מהי "מעבדת קנאביס"?

כאמור, בשנים האחרונות ישנה עלייה מתמדת בהגשת כתבי אישום בגין עבירת היצור וההכנה של סם הקנאביס (מריחואנה) לפי סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים העוסקת (בשפת היום יום) ב"גידול" הסם.

"מעבדת סמים" הפכה לביטוי שגור בידי המשטרה והתקשורת, על אף שזו אינה מצויה בהגדרת החוק. יתר על כן, האסוציאציה של "מעבדת סמים" מעלה במוחנו מראות של מבחנות שיוצא מהן אדים של חומרים כימיים כאלה ואחרים.

אולם, הכוונה בהגדרה "מעבדת קנאביס", היא גידול של סם הקנאביס בתנאי מעבדה – דהינו תחת תאורה, אוורור, השקיה ומקום המיועד לאותו גידול מבחינת תנאים. המאפיין הנוסף של "מעבדת קנאביס" הוא מקום בו לא מתבצע גידול של שתיל אחד או שניים, אלא גידול של קנאביס בכמויות גדולות מאוד – ככל הנראה למטרת סחר.

עורך דין פלילי - עבירות סמים קנאביסמהו העונש הצפוי למי שמפעיל "מעבדת קנאביס"?

עם השנים, מתחם העונש עבור עבירת גידול קנאביס הולך ומתרחב ונהיה מחמיר יותר. השיקולים הקובעים את חומרת הענישה, הם בין היתר: כמות הסם, כמות השתילים, האם גודל בתנאי "מעבדה" וההשקעה שאותו נאשם השקיע לצורך הגידול – כל אלה הם פרמטרים המעידים על מידת הפליליות שבמעשה.

מתחם העונש עומד בקו ישר לאותם פרמטרים הנזכרים לעיל ובמקרים בהם המדובר במעבדה מושקעת רבת שתילים, הוא יעמוד על מאסר שבין 10 חודשים ועד 30 חודשי מאסר (שנתיים ושישה חודשים).

סנגור של נאשם בתיק מסוג זה יפעל, בראש ובראשונה, לעידון כתב האישום, בחינת המשקלים וכמות העציצים וכן מהן הראיות הפוזיטיביות הקושרות את הנאשם אותו מייצג לאותה מעבדה (טביעות אצבע, קניות שנעשו על שמו, האם יש עדים שראו אותו מגיע למקום וכו').

עורך דין פלילי מנוסה ומקצועי יבחן את תיק הראיות ופעולות המשטרה בדקדוק רב ויפעל להיפגש עם הפרקליטות למשא ומתן שמטרתו תיקון כתב האישום ואולי הגעה להסדר אשר יפחית בעונש.

עדכונים נוספים