מהי הטרדת עד?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

כשבית המשפט המחוזי בירושלים גזר על נשיא המדינה לשעבר משה קצב שבע שנות מאסר בפועל, סביר להניח כי מי שהיה "האזרח מספר אחת" לא חשב כי פרשה נוספת הקשורה בשמו, מעבר לזו שבה כבר הורשע – תתפוס את כותרות העיתונים.

ואף על פי כן, כך בדיוק התגללו הדברים עת נחשף כי מקורביו של קצב (ואולי אפילו הוא עצמו) שכרו את שירותיהם של חוקרים פרטיים אשר נשלחו על פי החשד להטריד את המתלוננות שעמדו במרכזה של פרשת האינוס. במאמר שלפניכם נבקש לענות על השאלה מהי הטרדת עד במשפט הפלילי ומדוע מייחס לה בית המשפט חומרה של ממש.

 

שופכים אור על נסיבות האירוע

ככלל, מהווים העדים חלק חיוני ובלתי נפרד מההליך המשפטי – במיוחד מזה הפלילי. הסיבה לכך היא שבית המשפט אשר מתבקש לתת את הכרעתו בסוגיה פלילית מחוייב להרשיע אדם אך ורק באם הגיע למסקנה כי הסבירות לכך שאכן נעברה עבירה עולה על "כל ספק סביר". זוהי בדיוק הסיבה שבגינה נאלץ בית המשפט להסתמך פעם אחר פעם על דבריהם של העדים – ראשיים או משניים, אשר תפקידם הוא לשפוך אור על נסיבות האירוע ולסייע לבית המשפט להגיע להכרעה צודקת.

אשר על כן, כל מעשה שתכליתו להרתיע בצורה כלשהי את העד מלמסור את עדותו במלואה או בחלקה ו\או לשנות כהוא זה את תוכן העדות הינה בבחינת הטרדת עדשמוגדרת כעבירה בפני עצמה על פי סעיף 249 בחוק העונשין. בהקשר זה יש לציין כי בכל הנוגע ללשון החוק ההטרדה כוללת בין היתר איומים מילוליים מפורשים או עקיפים, מעשים מאיימים ושיחות טלפון מטרידות שכל מטרתן היא כאמור לשבש\לשנות ולפגוע בעדותו של העד. כל אלה יכולים להיעשות כאמור הן בכתב והן בעל פה תוך שימוש במגוון רחב של אמצעים לרבות רשת האינטרנט.   

שיבוש חקר האמת

מזה שנים רבות מייחס בית המשפט חשיבות רבה למניעתן של עבירות מסוג זה ולהרתעתם של מבצעיהן. גישה מחמירה זו נובעת במישרין מהעובדה כי הטרדת העד נתפסת כניסיון בוטה לשבש את ההליך המשפטי ולמנוע את חקר האמת. זאת ועוד, המערכת המשפטית בישראל הינה בעלת אחד משיעורי ההרשעה הגבוהים ביותר בעולם כולו ולכן ברור שכל הרשעה שכזו – על אחת כמה וכמה בהליך פלילי חייבת להתבסס על ראיות ועדויות מוצקות ואמינות ככל הניתן.

חשוב לזכור כי במידה ומצאתם את עצמכם בצד המוטרד או לחילופין בצד המואשם בהטרדה יהיה עליכם לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי מנוסה אשר מכיר היטב את סעיפי החוק ואשר טיפל במקרים דומים בעבר. נוכחותו תסייע לכם להתמודד בצורה הטובה ביותר עם נסיבות העניין תוך ניסיון להפוך את האירוע כולו לנחלת העבר.

עדכונים נוספים