מה ההבדל בין גרימת מוות ברשלנות לבין הריגה?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
שרון נהרי

פיגוע בטיחותי או תאונת עבודה? לפני יומיים נהרגו 4 פועלים באתר בנייה, כתוצאה מקריסת מנוף ביבנה. המשטרה החלה בסבב חקירות בחשד לגרימת מוות ברשלנות, אך האם באמת מנהלי האתר, הקבלנים ושאר הגורמים המעורבים אכן חשודים בגרימת מוות ברשלנות? מה ההבדל בין עבירה זו להריגה? עורך דין פלילי וצווארון לבן שרון נהרי, עו"ד המומחה בנושאי חקירות משטרה, מסביר מה ההבדל בין שתי העבירות הללו:

שרון נהרי
צילום: מד"א

"חוק העונשין הישראלי אוגד בתוכו שלושה סוגים של עבירות המתה: רצח, הריגה וגרימת מוות ברשלנות. עבירות אלו מוכרות היטב לציבור הרחב, ועל אף שהתוצאה דומה בכולן – מוות של קרובן העבירה – קיים הבדל מהותי בין העבירות. הבדל זה בא לידי ביטוי גם בענישה הקיימת לצד העבירות ובעיקר ביסוד הנפשי, כלומר הלך הרוח, המודעות והכוונה שליוותה את מבצע העבירה בזמן ביצוע העבירה".

ההבדל בין גרימת מוות ברשלנות לבין עבירת הריגה, הוא כאמור באותו יסוד נפשי של מבצע העבירה, אותו בית המשפט יידרש לבחון. המבחן הוא מבחן משפטי שבעזרתו, ניתן לקבוע מהי העבירה בה יש להרשיע את אותו מבצע, והיא תיבחן באמצעות השאלה – 'האם נלוותה לאותה התנהגות של מבצע העבירה מחשבה פלילית וכוונה?'

מהי אותה כוונה?

עו"ד נהרי מוסיף כי "בעוד שעבירה של גרימת מוות ברשלנות, תיוחס לאדם אשר נהג באופן רשלני, בצורה שבה אדם סביר בתפקידו או בנעליו לא היה נוהג, עבירה של הריגה, תיוחס לאדם אשר בליבו הייתה כוונה או שאיפה להביא לידי תוצאת המוות. אלא שהמונח "כוונה" בשפה המשפטית לא דומה למונח "כוונה" אותו אנו מכירים מחיי היום-יום. בשפה המשפטית, אדם יכול להימצא בעל כוונה גם במקום שבו גילה אדישות, קלות דעת או פזיזות לגבי התוצאה היכולה להיגרם ממעשיו."

"יש מקרים בהם קשה מאוד לשים את האצבע בבירור ולקבוע מהי העבירה בה יש להרשיע – גרימת מוות ברשלנות או הריגה. כמובן כי כל מקרה מכיל בתוכו נסיבות רבות ומגוונות היכולות להטות את הכף לכאן או לכאן. לעיתים מדובר בדקויות של ממש. אם ניקח כדוגמה את האסון המצער של קריסת המנוף, אז נאמר, כי המשטרה תפעל לאיסוף ממצאים רבים כגון עדויות ובדיקת נהלים, על מנת לבדוק מי הגורם האחראי לאותה תאונה. לאחר תום החקירה, הפרקליטות תאלץ להכריע – האם הממצאים שנאספו, מלמדים אם אותו גורם אחראי נהג ברשלנות, או שהתנהגותו מלמדת על כך כי הייתה בליבו מודעות לסיכון שיצר עבור משתמשי המנוף", אומר עו"ד פלילי נהרי.

ומה לגבי הענישה?

"מבחינת הענישה בגרימת מוות ברשלנות, מדובר על עונש שיכול להסתיים בעבודות שירות או לכל היותר בשלוש שנות מאסר. מנגד, בעבירת הריגה, העונש הקבוע בחוק הינו 20 שנות מאסר, אך בדרך כלל העונשים המוטלים על נאשמים קצרים יותר, ומסתכמים במספר שנות מאסר. עם זאת, כל מקרה ונסיבותיו שונות ממקרים אחרים", חותם עורך דין פלילי וצווארון שרון נהרי.

עדכונים נוספים