מכירת גראס בישראל – חומרת העבירה ועונשה

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
עו"ד פלילי נהרי - הכותרת מאתר mynet
עו"ד פלילי נהרי - הכותרת מאתר mynet
עו"ד פלילי נהרי – הכותרת מאתר mynet

באתר mynet פורסמה לאחרונה כתבה על חשד לסחר בגראס ובחשיש בתיכון מקיף רמת גן: 17 תלמידים, רובם לומדים בבית הספר, נעצרו במסגרת הפרשה, שבה מלבד חשד לשימוש בסם, קיים חשד לסחר ולתיווך לסחר בסמים. על פי המשטרה, הקטינים שחשודים בשימוש בלבד הופנו לאפיק טיפולי-חינוכי, כפי שמתבצע בתיקי נוער רבים. עם זאת, החשודים בתיווך ובסחר בסמים, לא הופנו לאפיק הטיפולי בשלב זה.

על פי פקודת הסמים המסוכנים, גראס נחשב לסם מסוכן ואסור בהחזקה. כמו כן חל איסור על שימוש, ייצור, הפצה ומכירה של הסם, כאשר כל סוג של עבירת סמים מסווג לדרגת חומרה שונה. החוק מתייחס למכירת גראס כעבירת סמים חמורה, שבהחלט עלולה להוביל לעונשים שונים, לרבות מאסר ממושך ואפילו עד 20 שנה. כמו כן, חומרת עבירת הסחר בגראס נקבעת בין היתר בהתאם לכמות הגראס שנתפסה, והיותה עולה על 15 גרם. לכן, בכל מקרה שבו אדם חשוד בסחר בסמים, חשוב לפנות מהר ככול האפשר אל עורך דין פלילי, על מנת שינסה להפחית את חומרת העבירה והענישה בגינה.

עבירת סחר בסמים

על פי החוק, סחר בסמים מוגדר כפעולות של רכישת ומכירת סמים, לרבות מסוג מריחואנה המכונה גראס. על מנת להאשים אדם בסחר בסמים יש צורך לתפוס כמויות מסוימות של גראס, ולהוכיח כי בוצעה עסקה בה כסף הוחלף תמורת גראס. כלומר, אין די בכך ששני צדדים הסכימו על ביצוע עסקה או שצד אחד שילם עבורה, אלא יש צורך בהוכחת ביצוען של כל הפעולות. דהיינו, הסכמה לעסקה והעברת סמים תמורת כסף.

יחד עם זאת, ניתן להרשיע אדם גם על ניסיון לסחר בסמים או ביצוע עסקת סמים מכל סוג אחר. לכן, הסתייעות בשירותיו של עו"ד לחקירת משטרה הנה משמעותית מאוד בשל השפעת ההליכים המוקדמים על סוג ההאשמות הפליליות.

ענישה בגין סחר בגראס

כאמור, הענישה על עבירת סחר בגראס עשויה במקרים מסוימים להגיע גם למאסר של 20 שנים בפועל. בנוסף, האישום יכול להוביל לקנסות, לשלילת רישיון נהיגה של הנאשם ולחילוט רכושו. יחד עם זאת, למרות שבפקודת הסמים אין הבדלה בחומרת הענישה על סמים קלים יותר כמו גראס לעומת סמים קשים כמו הרואין, לעתים קרובות בית המשפט אכן מתייחס לסוג הסם הנסחר. מעבר לכך, על מנת להפחית את חומרת הענישה, חשוב לפנות בהקדם, עוד בטרם החקירה המשטרתית, אל עורך דין פלילי המנוסה בעבירות סמים בכלל ובעבירות סחר בפרט. חשוב להבין כי הכוונה של עו"ד לחקירת משטרה עושה לא אחת את ההבדל בין אישום בסחר בגראס, או בשימוש לצריכה עצמית.

חוקיות סחר בגראס רפואי

בימינו, עם אישור מכירת גראס לצרכים רפואיים, קיימים בישראל מספר גופים המורשים בסחר בגראס. יחד עם זאת, רק לגופים מורשים אלו מותר לגדל ולמכור גראס. כמו כן, על אנשים שקיבלו גראס לצרכים רפואיים נאסר להעביר או למכור את הגראס שברשותם לאחרים. שימוש מעין זה בגראס רפואי נחשב עבירה פלילית לכל דבר, והענישה בגינה בהתאם.

עדכונים נוספים