המורה החשוד בתמיכה בדאעש: האם מדובר בעבירה פלילית?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

בימים אלו, השיח בישראל נסוב בין היתר סביב המאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ובפרסומים שונים על הזדהות עם הארגון בקרב אזרחים ישראלים, חלקם אף הצטרפו לשורות הארגון בסוריה. בין אותם פרסומים, פורסם באתר nrg על מעצרו של מוסטפא מחאמיד, מורה בן 24 מאום אל פחם, בחשד להזדהות עם ארגון דאעש. מדובר בעבירה של הזדהות עם ארגון טרור או התארגנות בלתי מותרת.

בחיפוש שביצעה המשטרה בביתו של המורה החשוד, נמצא דגל הארגון תלוי בחדר המגורים, מחשבים, אביזרי מדיה וספרים בנושאי ג'יהאד. החשוד הודה בחקירת המשטרה כי הביא את החפצים מירדן, אבל טען שאין לו קשר לארגון דאעש או לארגון טרור אחר. מעצרו של המורה החשוד הוארך כדי להשלים את החקירה. עו"ד פלילי מטעם הנאשם הכחיש את החשדות נגד מרשו.

טענת החשוד המרכזית: זהו דגל של דת האסלאם

Flag_of_the_Islamic_State_of_Iraq_and_the_Levant2.svgלטענתו של העו"ד הפלילי, לא מדובר בדגל של דאעש, אלא בדגלה של דת האסלאם שקיים הרבה לפני שדאעש קם. לדבריו, גם אם מדובר בדגל הארגון, לא מדובר בעבירה פלילית בהחזקתו בתוך בית. מדבריו של עורך הדין, עולה השאלה אם החזקת חומרים כמו דגלים וחומרי מדיה של דאעש, אסורה על פי החוק. בישראל חוקקה "פקודת מניעת טרור" ב-1948, ובה מוגדר מיהו אדם המשתייך לארגון טרור, התומך בארגון טרור ומהם מעשים אסורים במסגרת זו.

סעיף 4 לפקודה מגדיר מהי תמיכה ובין היתר בסעיף קטן (ז) מהי הזדהות – כאשר הזדהות עם ארגון טרור באה לידי ביטוי בהחזקת חומרי תעמולה, דגלים, דברי אהדה ותמיכה באותו ארגון אסור. בשל כך, החזקתם של דגל דאעש, תכתובות וספרים אשר מוגדרים כספרי תעמולה, תמיכה או מהווים בסיס רעיוני, אידאולוגי התומך בתנועת הטרור, כל אלו יהוו בסיס ראייתי להוכחת "הזדהות עם ארגון טרור". הענישה המקסימלית בעבירה זו היא שלוש שנות מאסר.

כעת הנושא נמצא בחקירה, וכדי להחשיב את החשוד כ"תומך בארגון טרור", חומר במחשב בהחלט יכול להוות ראיה לכך. חומר מחשב וכל חומר אחר שיש בו תכנים המשויכים לתורת ארגון הטרור, לאג'נדה שלו וסממני היכר שלו המהווים חלק מתעמולת הארגון, יהוו חומר ראייתי לצורך ביסוס תמיכה והזדהות עם הארגון. יש לציין כי חומרים אלו יהוו בסיס להעמקת החקירה ולבחינת השתייכות לארגון, לשידול אחרים להצטרף ולהסתה לביצוע מעשי טרור.

חשיבות הייצוג המשפטי

כאמור, עורך דין פלילי מטעם החשוד הסביר שהדגל הוא דגל דת האסלאם ולא של ארגון המדינה האסלאמית. אם אכן הארגון ניכס לעצמו סממנים שבעבר היו ניטרליים מהאג'נדה האלימה, הרי שיש בטענת החשוד מעין הגנה – שכן החזקת אותם סממנים, דגלים וכתובים, צריך שתהיה לה זיקה לאותו ארגון טרור אסור ולפעילות שלו. לכן, במקרה זה, אופן הצגת הטענות ומהותן על ידי עו"ד פלילי, חשוב ביותר.

עדכונים נוספים