רפורמת "הליך הוגן"- שינוי קרב ובא במעמד זכויות חשודים ונאשמים?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

במסגרת כנס לשכת עורכי הדין השנתי שהתקיים באילת בשבוע שעבר, שרת המשפטים – איילת שקד הכריזה על רפורמה מקיפה למען קידום זכויות חשודים ונאשמים בהליך פלילי אשר תכונה "רפורמת הליך הוגן". מדובר בתכנית לה הקדישה השרה שקד ומשרדה, שעות עבודה רבות במשך תקופה ארוכה. אותה הרפורמה, טומנת בתוכה ביקורת לא מעטה אודות היחס הקיים בין גופי האכיפה לבין ציבור החשודים והנאשמים.

השרה שקד ציינה כי על אף העיסוק הגובר בסוגיות משטרתיות שחוק יסוד כבוד האדם וחירותו מעורר, ישנם תחומים משפטיים שלמים עליהם לא ניתנת הדעת ובכלל זה, סוגיות הנוגעות לכבוד האדם עצמו. השרה שקד הוסיפה ואמרה כך: "זכותו של החשוד הישראלי לכבוד ולחירות נרמסת לא פעם תחת גלגלי המשפט הפלילי".

על סוגיית חשודים ונאשמים בהליך הפלילי

סוגיית זכויות חשודים ונאשמים בהליך פלילי היא סוגיה אשר הוזנחה משך שנים רבות ולא קיבלה את היחס הראוי מאת חברי הכנסת וממשלות ישראל. בתי המשפט השונים על שלל הערכאות, מצאו עצמם לא פעם מול שוקת שבורה כאשר המציאות זימנה לפתחם תרחישים ומקרים בנושא זכויות נאשמים וחשודים שלא קיבלו מענה הולם בחקיקה.

אם כן, רפורמת הליך הוגן, עתידה לתת מענה לשלושה תחומים עיקריים: ניהול החקירה הפלילית, שמירת המוצגים והראיות וצמצום הרשעות- השווא בישראל. לפי דברי השרה שקד, על מנת לממש את הרפורמה, תוקם ועדה שבראשה יעמוד שופט בית המשפט העליון בדימוס, יורם דנציגר.

לצדו יתמנה פרופ' אורן גזל דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. הועדה תעסוק בנושא צמצום הרשעות השווא בישראל. במקביל לכך ועל מנת לפעול לקידום זכויות חשודים במהלך הליך החקירה הפלילית, משרד המשפטים בשיתוף עם המשרד לביטחון פנים מקדמים הצעת חוק שיעסוק בקביעת נורמות ביחס למקום החקירה, משך החקירה ודרך תיעודה.

בין היתר, החוק עתיד לעגן את זכות הנחקר לשינה. כמו כן, אף זכות השתיקה וזכות היוועצות עם עורך-דין עתידות לקבל ביטוי נרחב מזה הקיים כיום. כך לדוגמה מסתמן כי החוק יאפשר לערער על החלטה שלא לאפשר לחשוד לפגוש בעורך-דין. ע"פ הרפורמה, בשלב שלאחר חקיקת החוק, השרה שקד עתידה לפרסם תקנות מכוחן לחשודים תינתן האפשרות להקליט בעצמם את מהלך החקירה.

הזכות לפרטיות וצלם אנוש – גם לחשודים

עוד במהלך הכנס באילת, השרה שקד נתנה התייחסות לסוגיה נוספת שדובר בה לאחרונה – צילום חשוד בבית המשפט, ואמרה: "כיום אנשים מצולמים באופן שמבזה את כבודם. אם אראה שהמצב באולמות המשפט לא משתנה, אתקן את החוק באופן שלא ניתן יהיה לפרשו אלא בדרך אחת ויחידה". עוד הוסיפה ואמרה: "שעת המעצר, בה נפגעת באופן מוצדק חירותו של אדם, אינה מכשירה את גזלתה הלא מוצדקת של טיפת הכבוד שעוד נותרה לו".

את דבריה בכנס, חתמה השרה שקד בדברים שהופנו כלפי מערכות אכיפת החוק, קרי המשטרה והפרקליטות, וציינה כי הן מחויבות לבצע עבודתן על הצד הטוב ביותר, והרפורמה אותה היא מקדמת לא תפגע בעבודתן. אם כן, אפשר שהדברים שנשאה השרה שקד, והרפורמה העתידית מבשרים על שינוי קרב ובא. שינוי שבו נהיה עדים לתחילתו של עידן  בו נאשמים וחשודים יזכו ליחס הולם והוגן על אף הסיכוי הקיים לכך שבסופו של ההליך, הם יורשעו בדין.

עדכונים נוספים