הגירה, גיור וחוק השבות

Sharon Nahari - Immigration, Conversion and the Law of Return

למרות שמדינת ישראל היא מדינה ליברלית ודמוקרטית, היא אינה מדינת הגירה. משמעות הדבר היא שאין מדיניות כניסת והגירת זרים המבקשים להשתקע בישראל (דוגמת צרפת למשל המוגדרת כרפובליקה). החוקים המסדירים את הכניסה לישראל הם חוק הכניסה לישראל תשי”ב-1952, חוק השבות תש”י-1950 וחוק האזרחות תשי”ב-1952 המסדיר אזרחות במדינה.

השירותים שלנו בתחום זה

הגירה מתוקף חוק השבות וקבלת תעודת זהות ליהודים

כל אדם הנחשב ליהודי, זכאי להירשם כיהודי וכתושב מדינת ישראל – ע"פ חוק השבות. ההגבלות בחוק השבות קשורות בעיקר לעבר פלילי, או רישומים פליליים כלשהם, זאת כיוון שע"פ דיני הסגרה והאמנות השונות בין המדינות בעולם הנאור, אין אפשרות לסייע לעבריין להימלט מגבולות המדינה בה ביצע את העבירה, על כן ישנה חשיבות להפעיל את זכויות חוק השבות בהתאם להוראות הדין הפלילי הבינלאומי. הרישום הפלילי מעיד על מסוכנותו של מבקש התושבות, ולכן בדרך כלל תישלל הבקשה נוכח זאת.

הקריטריונים הינם כאמור על פי חוק השבות וחוק הכניסה לישראל ובדרך כלל יראו במשטרת ישראל כגורם ממליץ ביחס למוסכנותו של מבקשת התושבות בהתאם לעברו הפלילי. לעבר הפלילי משקל מכריע לקבלת או דחיית בקשת התושבות. הערכאה המתאימה לדון בנושאים אלו יכולה להיות בית הדין לערעורים לפי חוק הכניסה לישראל או בית המשפט לעניינים מנהליים או בית המשפט הגבוה לצדק. כל מקרה ומקרה לגופו בהתאם לנסיבותיו.

משרד עו"ד שרון נהרי מטפל בבקשות בהיבטים כלליים מול הגופים האחראיים לבדיקת הכשירות של מבקש העלייה. במסגרת זו אנו מעניקים את כל הליווי עד לקבלת תעודת הזהות הישראלית, וכן מסייעים במידה וישנם אישומים פליליים, בכל הערוצים העומדים לרשותנו, על מנת שלא תישלל בקשת התושבות. חשוב לציין כי במקרה של אדם בעל רקע פלילי שהורשע וישב בכלא, מטבע הדברים תהליך הבקשה יהיה מורכב יותר.

כמו כן, אנו מספקים שירותים לגבי בירור יהדותו של אדם, באמצעות רבנים מוסמכים ומוכרים ע"י הסוכנות היהודית וכן מלווים את הלקוח בהתאם לצרכיו ומקום הימצאו, ובמידת הצורך אף יוצאים לחו"ל. הכל נעשה באווירה נינוחה מול הלקוח מבקש העלייה.

בקשת גיור עבור עולים חדשים שאינם יהודים

אפשרות ההגירה לישראל למי שאינו יהודי היא אפשרות מוגבלת, אולם החוק מתיר הגירה לישראל במקרים מיוחדים כגון: בני/בנות זוג (נשואים או לא נשואים), מומחים זרים, מהגרי עבודה במקרים מסוימים, צאצאים של יהודים וכדומה.

אדם המבקש להתגייר, ואינו יהודי, ע"פ ההגדרה (מבטן אמו) אנו מסייעים לו ומלווים אותו בהליך הגיור, אם כי מדובר בהליך ארוך מאוד ומורכב. חשוב לציין כי ישנם היבטים משפטיים היכולים להקל על מבקש הגיור. שם למעשה אנו נכנסים לתמונה. מתן ייעוץ וליווי באופן הגשת הבקשה, הטיפול בה והליווי הצמוד בתהליך הכולל שיכול לקחת תקופת זמן ארוכה במיוחד.

גיור

ראשית חשוב לציין כי למשרדנו יש קשר הדוק וקרוב עם גופי היהדות השונים האחראים על תהליך הגיור ואישורו. אנו עובדים מולם במקרים רבים ומדובר במערכת יחסים קרובה וחיובית שיכולה להוות יתרון למבקש בקשה כזו או אחרת הנוגעת ליהדות.

כדאי לדעת, כי החלק החשוב ביותר בפתיחה בהליכי גיור, היא הסיבה מדוע האדם החליט להתגייר. הנימוק חייב להיות מספק ומפורט, וסיבה כגון רצון להתחתן עם יהודי, אינה נחשבת לעילה טובה מספיק לאישור הגיור.

ההליך הנו ארוך מאוד ומורכב, ובמידת מה מדובר בדברים שנמצאים מחוץ להישג ידינו כעורכי הדין של מבקש הבקשה. לכן אנו מתמקדים בעיקר האופן בקשה, בשמירה על זכויותיו של מגיש הבקשה ובליווי ומתן ייעוץ בהליך.

תפקידו של עו"ד בליווי בתהליך

התפקיד של עורך דין בעת ליווי אדם בתהליך זה הוא תפקיד מפתח וחשוב מאין כמותו בכל הנוגע לתהליכי גיור, הגירה מתוקף חוק השבות וקבלת אזרחות ישראלית.

נמצא/ת בתחילתו של תהליך הגירה תוקף חוק השבות, או גיור? נשמח לייעץ ולסייע. צרו קשר עם משרדנו בהקדם.