שימוש בסמים בצבא

Sharon Nahari - Drug use offenses in the military

בצה"ל מתייחסים בחומרה רבה לשימוש בסמים. מצ"ח נוקטת באמצעים קשים כנגד חיילים שמשתמשים בסמים במהלך השירות הצבאי. אישום כזה עלול לפגוע לא רק בשירות הצבאי של החייל, אלא אף להשפיע על חייו באזרחות. כאשר עולה חשד לשימוש בסמים צה"ל נפתחת נגדו חקירה באופן מיידי ויש חשיבות רבה לכך, שהחייל יקבל סיוע משפטי מעורך דין שמכיר לעומק את המערכת, את החוקים ומהמדיניות וכיצד להוציא את החייל באופן הטוב ביותר מהתסבוכת.

ב-1 בינואר 2017 נכנסה לתוקף מדיניות הסמים החדשה בצה"ל, שמטרתה להקל על חיילים שעברו עבירות סמים בדרגות קלות (בדרך כלל מדובר על שימוש עצמי בכמויות קטנות). מטרתן של הקלות אלו היא סיוע לאותם חיילים לסיים את שירותם הצבאי על אף ביצוע העבירה.

תקופת מבחן במקום עונש מאסר

הענישה בצבא על עבירות סמים קלות עד לכניסת התקנות החדשות, הייתה כזו: ראשית, חייל שנחשד בשימוש חד פעמי בסמים במסגרת הצבאית, או ב-4-5 שימושים באזרחות, נעצר עד תום ההליכים בעניינו.

בנוגע לענישה, חייל שהורשע בשימוש חד פעמי בסמים במסגרת הצבאית היה נידון לחודש מאסר וירד לדרגת טוראי. חייל שנתפס בנסיבות אזרחיות היה נידון למאסר בפועל בן עשרה ימים.

עם כניסת התקנות החדשות, הוקם בצה"ל מנגנון החדש הנקרא "תקופת מבחן", אשר מטרתו: הענקת הזדמנות נוספת לחיילים שעברו עבירות קלות. במסגרת מנגנון זה, לא יוגש כתב אישום נגד חייל שצרך עד ארבע פעמים סמים קלים מחוץ ליחידתו (או חמש פעמים בנסיבות חריגות).

אך ורק לחיילים בשירות סדיר

אם אותם חיילים יעמדו בתנאים של תקופת המבחן (מתן דגימות שתן, המשך שירות תקין ועוד) ויביעו חרטה, התיקים שנפתחו להם בגין עבירות אלו ייסגרו. יש לציין שהקלות אלו מכוונות אך ורק לחיילים סדירים בשירות חובה ולא לקצינים ו/או נגדים. כמו כן, הן תקפות אך ורק על חיילים שביצעו את העבירה מחוץ ליחידה, ולא על חיילים שצרכו קנאביס בתוך המסגרת הצבאית ו/או צרכו סמים קשים, ביחידה או מחוצה לה.

החשיבות של עו"ד שמתמחה במשפט הצבאי והפלילי

בכל עבירה פלילית מומלץ להיוועץ בעורך דין, בפרט כשמדובר על עבירות סמים בתוך המסגרת הצבאית. לכן, אם אתם ניצבים לקראת חקירה במצ"ח בגין עבירת סמים כזו או אחרת, מומלץ עד מאוד להיעזר בשירותיו של עו"ד פלילי, שמתמחה במשפט הצבאי והפלילי, שיוכל למנוע מעצר ואולי אף הגשת כתב אישום.

למשרד עו"ד שרון נהרי ניסיון רב בתיקי סמים בצבא. משרדנו ניהל תיקי סמים רבים של חיילים ואזרחים במהלך שנות פעילות המשרד, ומעניק ייעוץ נרחב, ליווי ושירותים נוספים.