הרצח בירושלים: האכזריות תחמיר את העונש?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

הרצח המזעזע שאירע בירושלים, שבו מצאו את מותם עורך הדין נתן ז'ורנו ובתו ימית, היה אכזרי במיוחד. השניים נורו מספר רב של פעמים בפלג גופם העליון, מה שהביא את המשטרה לטעון שמדובר ב"הוצאה להורג" של ממש. האם האכזריות תביא לעונש מחמיר?

רבים סבורים שבמקרים דומים של פשיעה, על בית המשפט לנקוט אחידות בייחסו כלפי הנאשמים. עו"ד פלילי שעל מרשו יושת עונש מקסימלי בגין העבירה אותה ביצע, יטען שמדובר בעונש מוגזם, וששיקולים זרים הניעו להטלת העונש החמור.

אחד הגורמים שמשפיעים במידה רבה על שיקולי בית המשפט הוא מידת האכזריות שנהג בה הנאשם. החוק היבש אינו נותן מקום מרכזי לעניין האכזריות בכללותה, אבל שופטי בתי המשפט אינם יכולים להתעלם מראיות המצביעות על פשיעה אכזרית ויוצאת דופן. אמנם אין מדובר בכלל בל יעבור, אבל בעבירות אלימות שבהן מעורבת אכזריות רבה, בית המשפט בהחלט לוקח זאת בחשבון.

תקיפה בנסיבות מחמירות

לאחרונה גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב את עונשו של שמעון (שם בדוי) שביצע תקיפה אכזרית במיוחד. על הנאשם הושת אישום פלילי בגין תקיפתה של בחורה שעימה עבד בעבר ושבה ראה את האחראית לפיטוריו. במהלך המשפט התבררו פרטי המקרה ובו הנאשם תכנן באופן דקדקני כיצד לפגוע בקורבנו. כמו כן התברר כיצד הנאשם ביצע את זממנו באכזריות שקשה לתארה. בתקיפה דקר הנאשם את הקורבן בסכין הן בבטנה והן בפניה. כתוצאה מהאירוע החמור סבלה המותקפת מנזקים גופניים, מהשחתה קשה של מראה פניה, ומנזקים פסיכולוגיים מתמשכים.

גזר דין מחמיר

המקרה שאותו תיארנו למעלה יזעזע אפילו עו"ד לעבירות אלימות שראה לא מעט בחייו. המחשבה הפלילית, התכנון המדוקדק והתקיפה האכזרית, אכן הביאו את השופטים לנקוט כלפי הנאשם יד קשה במיוחד: 18 שנות מאסר בתוספת קנס כספי גבוה הם ראיה לכך שבית המשפט מייחס משמעות לעבירות הכרוכות באכזריות קשה.

לא תמיד מחמירים

בשלב זה, ראוי לציין את הצד השני של המטבע. לא תמיד נוקט בית המשפט יד קשה בקביעת גזר הדין של מורשעים בעבירות שבוצעו באכזריות. החלטות שיפוטיות חייבות להתייחס למכלול חומר הראיות שהוצג במהלך הדיונים, כאשר האופן שבו בוצע הפשע מהווה רק חלק מהתמונה הכללית.

נסיבות חיים קשות של נאשם שנובעות מהתעללות בתקופת הילדות, מעוני ומצוקה, או לחילופין תרומה משמעותית שתרם הנאשם לחברה לאורך שנים, עשויים להשפיע על החלטת השופטים לא פחות מאשר מידת האכזריות שבה בוצע מעשה הפשע. גם היותו של נאשם פושע מועד, ששב לדרכיו הנלוזות פעם אחר פעם, יהווה שיקול חשוב בקביעת העונש בפעם הבאה שבה יועמד לדין.

התיקון האחרון לחוק העונשין מכווין את בתי המשפט בכל הנוגע לשיקולים שיש לקחת בחשבון בעת מתן גזר הדין. נסיבות ביצוע העבירה הן שיקולי חובה – בעוד נסיבות אישיות של הנאשם הן רשות מבחינת בית המשפט. השופטים רשאים להתייחס לכך במידה הנראית להם בכל מקרה ומקרה, דבר הנעשה לפני התיקון ואחריו.

צפו בדיווח על הרצח:

עדכונים נוספים