כשתיק פלילי טרם נסגר – מה הן ההשלכות על החשוד?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
תיק פלילי טרם נסגר

לאחרונה פורסם באתר מעריב על סגירת תיק נגד שוטר, שנחשד כי אנס שופטת שהכירה אותו באמצעות האינטרנט. השופטת סיפרה למקורביה שהשוטר אנס אותה ואחד מהם דיווח על כך למח"ש, אך בעקבות הסירוב של השופטת להגיש תלונה, בוטלה החקירה. מה הייתה המשמעות לו התיק נגד השוטר לא היה נסגר?

כאשר אדם נחקר במשטרה תחת אזהרה ונפתח נגדו תיק פלילי, כל עוד שהתיק לא ייסגר, עתידו של האדם יהיה לוט בערפל מבחינות רבות. למעשה, גם אם הומלץ לסגור את התיק מסיבות שונות הקבועות בחוק והתיק טרם נסגר, וגם אם הוגש כתב אישום אך טרם התקבלה הכרעה, התיק עדיין נשאר בסטטוס של ממתין לבירור דין (מב"ד).

לאור זאת, בכל מצב שבו קיים תיק פלילי פתוח על שמכם, עליכם ליצור קשר במהירות האפשרית עם עו"ד פלילי, במטרה לבחון את האפשרות לזרז את הטיפול בתיק.

המשמעות של תיק פתוח

ראשית יש לציין כי תיק פלילי יכול להישאר פתוח זמן רב מאוד ואפילו מספר שנים, כשבסופו של דבר מדובר במצב שיכול להעיב בצורה בלתי רגילה על נפשו של האדם, זאת מבלי להזכיר את ההשלכות האחרות הקשורות ליכולת להתקבל למשרות מסוימות. במקרה זה, שוטר שנגדו עומד תיק פלילי פתוח, עלול להיתקל בבעיה גדולה יותר מזו של אזרח מן השורה. תיק פלילי פתוח עלול לפגוע בקשרים העסקיים של החשוד, בקשרים החברתיים ואפילו בקשרים המשפחתיים שלו.

מעבר לכל זאת, תיק פלילי פתוח מוביל לשלילת הרישיון להחזקת נשק, מערים קשיים בהגירה למדינה אחרת, מקשה מאוד על הגשת בקשה לאימוץ ועוד.

כיצד ניתן לזרז את סגירת התיק?

על מנת לסגור את התיק ניתן לזרז את תהליך הטיפול בו באמצעות עו"ד פלילי ולהתניע את המשפט כמה שיותר מוקדם. עם זאת, ניתן גם לנסות פשוט לסגור את התיק כל עוד קיימות נסיבות מסוימות המאפשרות זאת. על מנת לסגור תיק עוד לפני שנכתב כתב האישום, יש להיעזר בשירותיו המקצועיים של עו"ד לרישום פלילי, שכן מדובר במשימה מורכבת ביותר.

בסך הכל קיימות שלוש עילות שאותן יכול עו"ד לרישום פלילי להציג בבואו לבקש לסגור את התיק להלן:

  • חוסר ראיות.
  • היעדר אשמה פלילית.
  • היעדר עניין לציבור.

כל עוד התיק נסגר כתוצאה מהיעדר אשמה פלילית, הרי שכל הפרשייה תישאר שייכת לעבר, שכן במצב זה לא יישאר לה זכר. עם זאת, סגירה של תיק כתוצאה מהיעדר עניין לציבור או חוסר ראיות, תוביל לרישום משטרתי שהגישה אליו תותר לגורמים מסוימים. אמנם הגישה מוגבלת יותר בהשוואה לגישה לרישום הפלילי שמתקבל לאחר הרשעה בפלילים, אך עדיין, בכל מקרה שבו קיים רישום משטרתי מומלץ לשנות את סיבת הסגירה של התיק להיעדר אשמה פלילית.

עדכונים נוספים