עו"ד גנב לכיסו כ-17 מיליון ש"ח: על העונש הכבד הצפוי

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.
הכתבה מתוך כלכליסט - עורך דין פלילי שרון נהרי

באתר "כלכליסט" פורסם לאחרונה כי עורך דין שייצג בעבר את רשות המיסים בתחום ההוצאה לפועל, נאשם במספר עבירות צווארון לבן. העבירה המרכזית היא גניבת 17 מיליון ש"ח לפחות, סכום אותו לכאורה גבה מחייבים והועברו אליו בנאמנות. כתב אישום הוגש נגדו לבית המשפט המחוזי בלוד. בכתב האישום מפורטות עבירות גניבה בידי מורשה ועבירות מס אחרות.

לפי כתב האישום, ייצג הנאשם את רשות המיסים בתיקי הוצל"פ כדי לגבות חובות של נישומים. בתקופה זו גנב כ-16 מיליון ש"ח שקיבל בנאמנות כתוצאה ממימושים של נכסי החייבים. את הכספים הוא שלשל לכיסו במקום להעביר אותם לתיק ההוצל"פ ולרשות. בנוסף, מפרט כתב האישום כי הנאשם ניהל שני עזבונות ומהם גנב כ-860 אלף ש"ח. יתרה מזו, עורך הדין נאשם שהשמיט את ההכנסות מהדוחות על מנת לחמוק מתשלום מס.

האם לגובה הסכום הנגנב יש משמעות בעבירות אלה?

הכתבה מתוך כלכליסט - עורך דין פלילי שרון נהריבעבירות של גניבה בידי מורשה, גניבה ממעביד, הונאה ומרמה העוסקות בגניבת כסף, ישנה משמעות לסכום הנגנב – בעיקר לצורך הוכחת חומרתה של עבירה, שיטתיות המעשה, תחכום בעת העשייה וכדומה. כמו כן ובהמשך ישיר למשמעויות הנגזרות מהסכום הנגנב, יש לכך משמעות רבה לעניין העונש. ככל שסכום הגניבה גבוה יותר, הענישה מחמירה יותר. מתחם הענישה הנקבע לעבירות אלה על ידי בית המשפט מתייחס לגובה הגניבה כשיקול המהווה מעין מדרגה. גניבה בידי מורשה של 10,000 ש"ח למשל, תמקם את מתחם העונש ברף נמוך יותר מאשר גניבת מליוני שקלים, כמו במקרה המתואר.

עורך דין פלילי המייצג בתיקים מעין אלו בודק בראש ובראשונה את פרטי האישום ודקויותיו. בדרך כלל בעבירות מסוג זה, פרטי האישום רבים ומורכבים ויש לבחון אם אכן אלו מהווים את נסיבות העבירה המיוחסת לחשוד. כמו כן, כמו בכל תיק שכזה, יבחן עו"ד פלילי את נסיבות הביצוע, בהנחה כי ישנן ראיות לכאוריות ונסיבתיות, לפחות, המצביעות על ביצועה של עבירה. נסיבות הביצוע, יש להן משקל רב בעת שקילת השיקולים לעונש.

במקרה הנ"ל יש לשים לב כי המדובר במקרה מורכב של גניבת סכום גבוה מאוד על ידי מי שתפקידו מטיל עליו חובות אמון מהראשונות במעלה, שאף מעלות שאלות אתיות קשות לגבי מעשיו. בעבירות מעין גניבה בידי מורשה וגניבה בידי עובד טמונה חומרה אינהרנטית למעשה, שכן עצם המעשה מערער את האמון הבסיסי הניתן במבצע מעצם תפקידו. בנוסף, יש להתייחס לעובדה כי במקרה זה החשוד מואשם אף בעבירות מס הנובעות מעצם הגניבה – אי דיווח על הרכוש הנגנב כהכנסה, מה שיוצר מצב אבסורד אשר מקשה את ההתגוננות בפני עבירות המס.

הענישה והשלכותיה במקרה של הרשעה

הענישה הצפויה במקרה זה, אם יורשע עורך הדין, היא מספר רב של שנות מאסר מאחורי סורג ובריח, זאת עקב הסכום הרב ומעצם תפקידו בעת המעשה – כעורך דין האמון בשם הרשויות, על הנכסים והכספים אותם גנב.

בעת ההרשעה תירשם הרשעתו של אדם ברישום הפלילי. ההתיישנות נספרת בהתאם למספר חודשי המאסר המושתים על הנאשם ולאחריה מגיעה תקופת מחיקה בת 10 שנים. כך שרישום בעבירות מעין אלה יישאר שנים רבות וגם עו"ד לרישום פלילי לא צפוי להושיע במקרה זה. למעשה, מקרים של אי הרשעה בעבירות מסוג זה הם נדירים ביותר וכמעט שאינם קיימים. בית המשפט העליון הביע סלידתו ושאט נפש מעצם ביצוען של עבירות אלה והחומרה האינהרנטית הטבועה בהן בשל אופיין, ערעור האמון הבסיסי שבין מעסיק לעובד, שבין מורשה לרשות, ושבין נאמן ללקוח.

עדכונים נוספים