קטינים נאשמים בעבירות רכוש: האם ייגזר עליהם מאסר?

משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
משרד עו"ד שרון נהרי | צווארון לבן, הסגרות ופלילי
עורך דין פלילי שרון נהרי מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום הפלילי וייצוג בערכאות המשפטיות בסוגים רבים של עבירות פליליות. המשרד שעו"ד נהרי עומד בראשו הוכתר על ידי גלובס לאחד מעשרת משרדי עורכי הדין המובילים בישראל.

באתר nana10 דווח על הגשת כתב אישום פלילי נגד ארבעה קטינים בגילאים 16-17, בגין עבירות רכוש של השחתה והצתת בית קפה בכפר דורא, וזאת על רקע לאומני. עבירות הרכוש המיוחסות לקטינים, על פי כתב האישום, התרחשו ממניע של גזענות.

על פי כתב האישום, הארבעה הגיעו לבית הקפה לפנות בוקר כאשר פניהם מכוסות ובידיהם תרסיס בצבע שחור. הם ריססו על דלת בית הקפה את המילה "נקמה" ולאחר מכן עשו זאת גם על מסך שהיה במקום. בהמשך הציתו ריהוט ונמלטו. הפרקליטות ביקשה לעצור את הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.

המניע הגזעני

חשוב לציין כי מניע הגזענות בהחלט מצוין בכתב האישום הפלילי, וזאת כדי לייצר החמרה בנסיבות המקרה, אשר להן השפעה על חומרת הענישה. עבור הפרקליטות, הוכחת מניע הגזענות איננה פשוטה כלל. אם יוכח מניע הגזענות, כפי שזה מופיע בסעיף 144ו לחוק העונשין ואדם מורשע, צפוי הוא לכפל העונש בחוק או למאסר של 10 שנים. מניע הגזענות הוא בבחינת נסיבה מחמירה. כאן נכנס תפקידו של עורך דין פלילי בדרך כלל, במטרה להוכיח שהמעשים בוצעו שלא ממניעים גזעניים.

העונש המקסימלי בחוק לצידה של עבירת ההצתה הנו 15 שנות מאסר. העונש לצידה של עבירת היזק לרכוש הוא שלוש שנות מאסר. עם זאת, מניסיוננו בתור משרד עו"ד פלילי, העונש מסתכם בדרך כלל במספר שנות מאסר בסך הכל. מכיוון שכאן מדובר בקטינים עד גיל 17, הרי שהתיק יידון בבית המשפט לנוער, בהתאם לחוק הנוער המעניק דגש מיוחד להליך הטיפולי-שיקומי.

לכן, אף אם יסתיים ההליך בהרשעה ייתכן מאוד כי לא ייגזר עונש מאסר בפועל על הקטינים. אם ייגזר עונשם למאסר, יסתכם הוא במספר חודשי מאסר או במקסימום של שנות מאסר בודדות – והכל בהתאם לנסיבות המקרה.

עוד על עבירות קטינים

כפי שצויין לעיל, קטינים נידונים בהתאם לחוק הנוער אשר מכוון בראש ובראשונה להליכי טיפול והחזרת הקטין למוטב כאדם נורמטיבי מתפקד. כל קטין יישלח בוודאי לשירות המבחן ויעבור הליך, אשר בסופו תהיה התייחסות לעונש בהתאם לנסיבותיו האישיות של הקטין וההליך הטיפולי שעבר.

בדרך כלל, ומבלי להמעיט בחומרת העבירות כאן, הרי שעל אף חומרתן, מדובר בעבירות שהנטייה בהן היא לבוא לקראת הקטין ולהקל בעונשו אם נמצא כי עבר הליך טיפולי משמעותי וגילה חרטה. אשר על כן, ספק אם ייגזר עונשם של הקטינים למאסר בפועל. באשר להרשעה – העניין ייבחן באופן אינדיבידואלי בהתאם להליך שעבר כל אחד מהם.

עדכונים נוספים